jednotliví umělci (pro zobrazení informací klikněte na jméno konkrétního umělce):


    Jan Škrdlík – violoncello (podrobné informace)     •   Karel Košárek – klavír  •  Petra Besa – klavír  •  Jana Rambousková – klavír
                       Žaneta Bartová – cembalo      •      Jana Rosie Dvořáková – livepainting        •        Pavel Wallinger – housle
            Pavel Fajtl – housle       •      Karel Plocek – viola        •        Jana Janků – mezzosoprán a barokní harfa
                                      Jan Hanousek – violoncello  •  Jan Škrdlík – violoncello (základní informace)


JAN ŠKRDLÍK – violoncello (podrobné informace)



Jan Škrdlík Recenze
Zvukové ukázky
Fotografie v tiskové kvalitě
Repertoár

Jan Škrdlík pochází z hudební rodiny. Studoval u Jana Hališky na ostravské konzervatoři, dále u Bedřicha Havlíka na Janáčkově akademii múzických umění v Brně, u Luise Clareta v Barceloně a pak soukromě u Daniela Veise v Praze. Obdržel prémii Českého hudebního fondu za propagaci českých děl v zahraničí a jiná ocenění.

S Janem Škrdlíkem se měli možnost seznámit posluchači na mnoha stech koncertech na třech kontinentech ať už jako s komorním hráčem nebo sólistou. Logickým doplňkem této činnosti je i spolupráce s televizí a rozhlasem včetně nahrávek pro violoncello a symfonický orchestr. V oblasti sólové hry také nahrál pro přední vydavatelství řadu CD se skladbami prakticky všech stylových období. Jeho CD Bachových suit bylo vybráno v roce 2003 japonskou firmou Geocities mezi deseti tituly reprezentujícími českou interpretační tvorbu. V roce 2008 se stal spolutvůrcem prvního videoklipu v oblasti instrumentální klasické hudby v dějinách a průkopníkem multimediálního koncertování, kdy k živé koncertní produkci je paralelně promítán film Claude Debussy – Sonate pour violoncelle et piano a další snímky. V letech 1997 až 2009 vyučoval na brněnské konzervatoři. Svou zahraniční pedagogickou činnost zahájil v roce 2003, když se ujal vedení violoncellových interpretačních kurzů v jihošpanělské Murcii. V letech 2004 až 2015 spoluorganizoval a vedl Hudební interpretační kurzy v Opočně, které od roku 2016 našly své pokračování v jihomoravské Miroslavi pod názvem Krásné tóny nad Miroslaví.

V hodnocení Škrdlíkovy hry se shodují kritiky z různých částí Evropy. Weidener Tagesblatt vyzdvihuje jeho zřetelné a jisté vedení tónů i v těch nejzáludnějších partiích kompozice. Holandský Haarlemse Dagblad o něm napsal: Vyniká zvukovou malebností a tónovou plasticitou. Časopis Harmonie zase v recenzi jeho profilového CD píše o ušlechtilém tónu a kvalitní technické připravenosti. V roce 2005 největší dva deníky v Miami přirovnaly Jana Škrdlíka k Lynnu Harrellovi a jeho vystoupení na Festivalu Miami označily za senzaci1). Umělecký záběr Jana Škrdlíka sahá od autentických dobových stylů až po tradiční českou romantickou a neoromantickou expresivní školu2).

Mezi violoncella, na která hrál, patří i nástroj Adama Emanuela Homolky z roku 1842, který se v roce 2007 stal mediálně známým poté, co byl z umělcova ateliéru ukraden a na základě televizní reportáže po dvou dnech zlodějem vrácen3). Tento příběh následně ztvárnil režisér Milan Růžička v krátkometrážním filmu Claude Debussy – Sonate pour violoncelle et piano. Bohatý život Jana Škrdlíka inspiroval ale i další význačné umělce v jejich tvorbě. Například příhodu z roku 2023, kdy umělec marně reklamoval nedoručený balík s notami až byl nakonec vykázán z budovy pošty, zachytil skladatel Miloš Štědroň v komorní mikroopeře „Poštovní balada“...

1) Daniel Fernández, El Nuevo Herald, Miami, 5. 10. 2005. (Recenzent tohoto španělsky píšícího deníku doslova uvedl: „...Por su parte, Jan Skrdlik [sic], en el cello, fue una verdadera revelación en el bellísimo Concierto para cello en do menor, de Johann Christian Bach...“)
2) Jan Trojan, Opus musicum, ročník 42/2010, č. 2
3) Taťána Kuxová, Časopis Metropolitan, ročník 3, červenec-srpen 2008, str.19



Jan Škrdlík Jan Škrdlík, koncert v Shire Hall, Anglie, z článku Petera Williamse (2017):
↑ zpět nahoru

„…Jeho mysl a srdce, smyčec v jeho dlani dokázaly ztvárnit za pomoci jeho 250 let starého violoncella cokoliv, co si jen usmyslel. Mohly to být zvuky krásné a sladké jako med, nebo drsné, neotesané a naléhavé, přesně takové, jimiž hráč odpověděl na nejniternější volání hudby. Byla to radost a privilegium…“

Podrobný výčet mnohých dalších recenzí
naleznete na těchto stránkách na záložce:
                   UMĚLCI, SOUBORY, DALŠÍ – recenze.

Není větší důvod radosti pro interpreta                      
než nadšené publikum ↑              


Zvukové ukázky:
↑ zpět nahoru

L. VAN BEETHOVEN Sonáta D dur pro violoncello a klavír, op. 102/2
   Allegro con brio
   Adagio con molto sentimento d'affetto
   Allegro – Allegro fugato

   

 

 
Jan Škrdlík – violoncello, Petra Besa – piano
Great Hall of the Bishop's Palace
Hereford, Velká Británie, 12.11.2022, Live

V úvodu: Richard Wilson recituje dvojverší Jana Škrdlíka

     BOHUSLAV MARTINŮ II. violoncellová sonáta, H. 340
   Poco andante. Moderato:
   
   Andante:
   
   Allegro ma non Presto:
   

Jan Škrdlík – violoncello, Petra Besa – piano
Shire Hall, Hereford, Velká Británie, 12.11.2016, Live


HAYDEN WAYNE Dances for Cello and Piano
   Reggae Animato:
   
   Moderato:
   
   Vivace:
   

Jan Škrdlík – violoncello, Petra Besa – piano
Konvent Milosrdných bratří, Brno, 2. a 3.12.2004
     CLAUDE DEBUSSY Sonate pour violoncelle et piano
   Prologue. Lent
   Sérénade et Final. Modérément animé. Final Animé


Jan Škrdlík – violoncello, Petra Besa – piano
Besední dům, Brno, 28.3.2006 (videoklip 2008)


Portrétní fotografie v tiskové kvalitě:
↑ zpět nahoru
Jan ŠkrdlíkJan Škrdlík
Jan Škrdlík Jan Škrdlík Jan Škrdlík
Jan Škrdlík Jan Škrdlík Jan Škrdlík Jan Škrdlík Jan Škrdlík Jan Škrdlík
Jan Škrdlík
Další podrobné informace (včetně fotogalerie)
naleznete na osobních stránkách violoncellisty:
www.cello.cz/skrdlik

nebo na Wikipedii na:
cs.wikipedia.org/wiki/Jan_Škrdlík



ZOBRAZIT REPERTOÁR JANA ŠKRDLÍKA

 

    KOMPLETNÍ NAHRÁVKY 6 BACHOVÝCH SUIT V PODÁNÍ VIOLONCELLISTY JANA ŠKRDLÍKA:

JOHANN SEBASTIAN BACH
I. suita G dur pro violoncello sólo, BWV 1007
   Preludium:
   
   Allemande:
   
   Courante:
   
   Sarabanda:
   
   Menuett I. a II.:
   
   Gigue:
   

Jan Škrdlík – violoncello // Chrám Řádu Nejmenších bratří, Vranov u Brna, 17.3.1997


JOHANN SEBASTIAN BACH
II. suita d moll pro violoncello sólo, BWV 1008
   Preludium:
   
   Allemande:
   
   Courante:
   
   Sarabanda:
   
   Menuett I. a II.:
   
   Gigue:
   

Jan Škrdlík – violoncello // Bývalý Benediktinský klášter, Bursfelde, Německo, 26. a 27.9.2007
JOHANN SEBASTIAN BACH
III. suita C dur pro violoncello sólo, BWV 1009
   Preludium:
   
   Allemande:
   
   Courante:
   
   Sarabanda:
   
   Bourée I. a II.:
   
   Gigue:
   

Jan Škrdlík – violoncello // Bývalý Benediktinský klášter, Bursfelde, Německo, 25. a 26.6.2013
JOHANN SEBASTIAN BACH
IV. suita Es dur pro violoncello sólo, BWV 1010
   Preludium:
   
   Allemande:
   
   Courante:
   
   Sarabanda:
   
   Bourée I. a II.:
   
   Gigue:
   

Jan Škrdlík – violoncello // Bývalý Benediktinský klášter, Bursfelde, Německo, 17. až 19.8.2009 (Preludium: 26.6.2013)
JOHANN SEBASTIAN BACH
V. suita c moll pro violoncello sólo, BWV 1011
   Preludium:
   
   Allemande:
   
   Courante:
   
   Sarabanda:
   
   Gavotte I. a II.:
   
   Gigue:
   

Jan Škrdlík – violoncello // Bývalý Benediktinský
klášter, Bursfelde, Německo, 28. a 29.5.2000
JOHANN SEBASTIAN BACH
VI. suita D dur pro violoncello sólo, BWV 1012
   Preludium:
   
   Allemande:
   
   Courante:
   
   Sarabanda:
   
   Gavotte I. a II.:
   
   Gigue:
   

Jan Škrdlík – violoncello // Bývalý Benediktinský
klášter, Bursfelde, Německo, 25. a 26.6.2013

-----------------

Kompletní informace o Škrdlíkových nahrávkách
Bachových violoncellových Suit na:

                    www.cello.cz/Bach-Suites/czech.php

 

 

!!!CELLO.CZ – již 34 let ve službách krásné hudby!!!