recenze koncertů, nahrávek a dalších projektů našich umělců:


            CD – 2017      •      koncert – 23. 4. 2017  •  koncert – 12. 11. 2016   •   koncert – 11. 11. 2016    •    koncert – 26. 4. 2015
                          koncert – 14. 5. 2013  •  koncert – 26. 2. 2012    •    koncert – 24. 10. 2011  •  koncert – 28. 3. 2006
      CD – 28. 3. 2006    •    CD – 28. 3. 2006  •  koncert – 19. 3. 2006  •  koncert – 2. 10. 2005    •    koncert – 2. 10. 2005
                                        koncert – 22. 6. 2005     •     koncert – 22. 6. 2005    •    koncert – 22. 6. 2005  •  CD – 2004   •   CD – 2004
  koncert – 30. 3. 2003  •  CD – 2002  •  CD – 2002    •    CD – 1998  •  CD – 1998  •  CD – 1998    •    CD – 27. 11. 1998  •  koncert – 5. 2. 1998


Hudba   

CD, Omar Rojas, Jan Škrdlík – Sanz Briz – 2017, Miroslav, Hudební rozhledy 8/2017
Komorní koncert – 23. 4. 2017, Marktredwitz Brand, Frankenpost
Violoncellový recitál III. – 12. 11. 2016, Hereford, Hereford Times
Violoncellový recitál II. – 11. 11. 2016, Hereford, Hereford Times
Nedělní setkání s hudbou J.S.Bacha a O.Messiaena – 26. 4. 2015, Brno, MUSICOLOGICA, ISSN 1805-370X
Koncert Spolku přátel hudby – 14. 5. 2013, Brno, KAM v Brně 07/08/2013
Komorní koncert – 26. 2. 2012, Fockenfeld, Der neue Tag
Koncert Společnosti Bohuslava Martinů – 24. 10. 2011, Brno, KAM v Brně XII/2011
Mimořádný koncert – 28. 3. 2006, Brno, Právo
Kritika CD – 28. 3. 2006, Brno, Harmonie 11/2006
Kritika CD – 28. 3. 2006, Brno, Opus musicum I/2007
Abonentní koncert – 19. 3. 2006, Konnersreuth, Der neue Tag
Festival Miami – 2. 10. 2005, Miami, The Miami Herald
Festival Miami – 2. 10. 2005, Miami, El Nuevo Herald
Forfest 05 – 22. 6. 2005, Kroměříž, Opus musicum 4/05
Forfest 05 – 22. 6. 2005, Kroměříž, Composer, USA-Bulletin Of American Composers
Forfest 05 – 22. 6. 2005, Kroměříž, Hudobný život, Bratislava
CD, Česká hudba 4 století – 2004, Brno, Rozhlas
CD, Česká hudba 4 století – 2004, Brno, Harmonie 11/2004
Abonentní koncert – 30. 3. 2003, Weiden, Der neue Tag Weiden
CD-Bachovy suity – 2002, Brno, Opus musicum 2/2003
CD-Bachovy suity – 2002, Praha, Rozhlas
CD, Janáček, Martinů, Kodály – 1998, Ostrava, Hudební rozhledy 4/1999
CD, Janáček, Martinů, Kodály – 1998, Ostrava, Harmonie 11/1999
CD, Janáček, Martinů, Kodály – 1998, Ostrava, Týdeník Rozhlas
Porovnání nahrávek Kodályovy Sonáty – 27. 11. 1998, Ostrava, Harmonie 11/2003
Recenze violoncellového recitálu v Plzni – 5. 2. 1998, Plzeň, Plzeňský deník


CD Omar Rojas, Jan Škrdlík – Sanz Briz

Nahoru

„…Z každého taktu je znát citlivý přístup Brněnských komorních sólistů v čele s jejich uměleckým vedoucím Pavlem Fajtlem… Recitátor Richard Wilson se oprostil od běžné civilnosti slovního projevu. Pochopil, že by byla jak proti Škrdlíkovým veršům, tak proti Rojasově hudbě… …z jeho úst zní angličtina krásná a libozvučná…“

Soubor/interpret: Richard Wilson – recitace, Omar Rojas – kytara, Brněnští komorní sólisté
Typ akce: CD
Recenzováno: Omar Rojas, Jan Škrdlík
Místo akce: Miroslav, Česká republika
Datum akce: 2017
Kde vyšla kritika: Hudební rozhledy 8/2017
Autor kritiky: Jaroslav Someš
Datum kritiky: 1. 8. 2017
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad


Kritika na koncert P. Fajtla (housle), J. Škrdlíka (violoncello) a V. Bébara (cembalo) v německém Brandu

Nahoru

Sonátou č. 2 D dur pro violoncello a cembalo povyšuje Škrdlík úroveň vystoupení na další stupeň. V rychlých a vzdušných melodiích souzní výborně s Bébarovým cembalem při společném tanci... ...Škrdlík a Fajtl spolu při hře výborně vychází a připravují posluchačům úžasný hudební zážitek...“

Soubor/interpret: Favel Fajtl – housle, Jan Škrdlík – violoncello, Petra Besa – piano
Typ akce: koncert
Recenzováno: Bach, Dvořák, Kodály
Místo akce: Marktredwitz Brand, Německo
Datum akce: 23. 4. 2017
Kde vyšla kritika: Frankenpost
Autor kritiky: Matthias Kuhn
Datum kritiky: 26. 4. 2017
Originál článku byl psán:   německy

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Originální text   Anglický překlad


Kritika na koncert J. Škrdlíka (violoncello) a P. Besy (klavír) v anglickém Herefordu

Nahoru

„Petra klidná, nestranná, téměř netečná, jakoby hudba bez nějakého úsilí sama proudila z jejích prstů. Jan, velmi živý, reagující na každou změnu hudby, působící dojmem, že to, co hraje, prožívá znovu a znovu, jakoby poprvé.“

Soubor/interpret: Jan Škrdlík – violoncello, Petra Besa – piano
Typ akce: koncert
Recenzováno: Bach, Dvořák, Kodály
Místo akce: Hereford, Velká Británie
Datum akce: 12. 11. 2016
Kde vyšla kritika: Hereford Times
Autor kritiky: Peter Williams
Datum kritiky: 3. 1. 2017
Originál článku byl psán:   anglicky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Originální text

Poznámka: Jedná se o stejnou kritiku, jako na koncert 11.11.2017 taktéž v Herefordu.


Kritika na koncert J. Škrdlíka (violoncello) v anglickém Herefordu

Nahoru

„Slyšeli jsme tolik nového; a to nemluvím o známých melodiích, ale o těch součástech díla, které jsou za normálních okolností vnořené do celkové struktury a které se náhle zjeví podobně, jako je tomu v případě stromu, který bez listí dá vyniknout síle a kráse svých větévek a větví.“

Soubor/interpret: Jan Škrdlík – violoncello
Typ akce: koncert
Recenzováno: Bach, Dvořák, Kodály
Místo akce: Hereford, Velká Británie
Datum akce: 11. 11. 2016
Kde vyšla kritika: Hereford Times
Autor kritiky: Peter Williams
Datum kritiky: 3. 1. 2017
Originál článku byl psán:   anglicky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Originální text

Poznámka: Jedná se o stejnou kritiku, jako na koncert 12.11.2017 taktéž v Herefordu.


Kritika na koncert souboru Ensemble Messiaen a Alfreda Strejčka

Nahoru

„(Jan Škrdlík:) Vrcholem „bachovské“ první půli bylo bezesporu Preludium ze Suity č. 3 C dur pro sólové violoncello, BWV 1009 v podání Jana Škrdlíka. Virtuozní skladba s četnými kontrasty patří mezi pomyslný Olymp violoncellového repertoáru a její provádění vyžaduje zarputilost a sílu stejně jako cit pro intimitu. Škrdlík oba tyto póly dokonale sjednotil a rozezněl svůj nástroj do plného sytého zvuku, který však neubíral skladbě na zpěvnosti.
(celý soubor:) Soubor vystavěl každou větu s jedinečným výrazem odpovídajícím jejímu duchovnímu obsahu, a přesto ani jednu z nich neoddělil od celku. (…) Těleso dbalo na barvy a kontrasty s až dojemnou pečlivostí, každý jako by měl na paměti, že nesmí vyčnívat, dokud k tomu samotná hudba nedá svolení.“

Soubor/interpret: Ensemble Messiaen, Jiří Besperát – housle, Kateřina Váchová Soukalová – klarinet, Jan Škrdlík – violoncello, Šárka Besperátová – klavír
Typ akce: koncert
Recenzováno: Bach, Messiaen
Místo akce: Brno, Česká republika
Datum akce: 26. 4. 2015
Kde vyšla kritika: MUSICOLOGICA, ISSN 1805-370X
Autor kritiky: Petra Čtveráčková
Datum kritiky: 5. 5. 2015
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad


Kritika na koncert Brněnských komorních sólistů

Nahoru

„(celý soubor:) …společně vytvořili večer plný kouzelného muzicírování… (Kateřina Bílková:) Sonátu C dur pro cembalo a smyčce J. A. Bendy s virtuózní bravurou a nadýchaně provedla cembalistka Kateřina Bílková… (Jan Škrdlík:) …v Koncertu č. 9 B dur G 482 pro violoncello a orchestr s výrazovým procítěním, měkkým a kulatým tónem exceloval Jan Škrdlík.“

Soubor/interpret: Brněnští komorní sólisté,
Pavel Fajtl – housle, Kateřina Bílková – cembalo, Jan Škrdlík – violoncello
Typ akce: koncert
Recenzováno: Bach, Benda, Boccherini, Dvořák
Místo akce: Brno, Česká republika
Datum akce: 14. 5. 2013
Kde vyšla kritika: KAM v Brně 07/08/2013
Autor kritiky: Karla Hofmannová
Datum kritiky: 26. 6. 2013
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad


Svět citu v hudbě a obraze

Nahoru

„(Bach:) …VI. suita D dur BWV 1012 pro violoncello sólo Johanna Sebastiana Bacha… …byla Škrdlíkem interpretována s velkou agogikou a dynamikou. Náročnou technickou výzvu zvládl violoncellista mistrovsky, s velkým citem a krásným tónem… (Debussy:) Interpretace působivě korespondovala s obsahem… (Franck:) Ve finální větě Allegretto poco mosso oba nástroje vypjaly hráčsky melodii a nádherně spolu korespondovaly. Následovalo opět velkolepé klavírní sólo v nádherném podání Besy.“

Soubor/interpret: Jan Škrdlík – violoncello, Petra Besa – piano
Typ akce: koncert
Recenzováno: J.S.Bach, Messiaen, Debussy, Franck
Místo akce: Fockenfeld, Německo
Datum akce: 26. 2. 2012
Kde vyšla kritika: Der neue Tag
Autor kritiky: Christiane Zeigler
Datum kritiky: 28. 12. 2012
Originál článku byl psán:   německy

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Originální text   Anglický překlad


Hudba mezi obrazy

Nahoru

„…Výkon reprezentanta české violoncellové školy Jana Škrdlíka byl pozoruhodný a přispěl k vyvrcholení večera. Skladbu interpretoval s velkou muzikálností, výbornými výrazovými prostředky, citlivostí, vnitřním klidem a pokorou k dílu Bohuslava Martinů. Výkon Jana Škrdlíka a Renaty Ardaševové byl obdivuhodný a posluchači odměnili oba umělce dlouhotrvajícím potleskem…“

Soubor/interpret: Jan Škrdlík – violoncello, Renata Ardaševová – piano
Typ akce: koncert
Recenzováno: Martinů
Místo akce: Brno, Česká republika
Datum akce: 24. 10. 2011
Kde vyšla kritika: KAM v Brně XII/2011
Autor kritiky: Eva Šlapanská
Datum kritiky: 28. 11. 2011
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad


Kritika na slavnostní koncert v Besedním domě v Brně

Nahoru

„Výkon Škrdlíkův je svrchovaný; nad perfektní technikou se vznáší citové zaujetí, s nímž sólista proniká do nejzazších zákoutí hrané skladby.“

Soubor/interpret: Jan Škrdlík – violoncello, Petra Besa – piano
Typ akce: koncert
Recenzováno: Beethoven, Debussy, Franck
Místo akce: Brno, Česká republika
Datum akce: 28. 3. 2006
Kde vyšla kritika: Právo
Autor kritiky: Jan Trojan
Datum kritiky: 4. 4. 2006
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad


Kritika na CD – live snímek z Besedního domu

Nahoru
Na tuto akci vyšlo více kritik – viz předcházející

„…spojení obrovského, nefalšovaného citového zaujetí a spolehlivé techniky přináší příjemný posluchačský zážitek… Zdá se mi, že se snad cellista pro tuto hudbu narodil… …krásným tónem disponující cellista a citlivě kooperující pianistka dostali z této hudby maximum…“

Soubor/interpret: Jan Škrdlík – violoncello, Petra Besa – piano
Typ akce: CD
Recenzováno: Beethoven, Debussy, Franck
Místo akce: Brno, Česká republika
Datum akce: 28. 3. 2006
Kde vyšla kritika: Harmonie 11/2006
Autor kritiky: Luboš Stehlík
Datum kritiky: 28. 11. 2006
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad

Poznámka: CD obdrželo pět H


Daší kritika na CD – live snímek z Besedního domu

Nahoru
Na tuto akci vyšlo více kritik – viz předcházející

„…Souhra obou umělců je příkladná… …dávkou elegance, jakou můžeme očekávat od Středoevropanů vychovaných v německé tradici… …Celý kompaktní disk je pak pozoruhodným snímkem živého vystoupení dvou výborných hráčů a rozmnožuje poměrně skrovnou sbírku hudebních nahrávek z provenience brněnských interpretů a těles…“

Soubor/interpret: Jan Škrdlík – violoncello, Petra Besa – piano
Typ akce: CD
Recenzováno: Beethoven, Debussy, Franck
Místo akce: Brno, Česká republika
Datum akce: 28. 3. 2006
Kde vyšla kritika: Opus musicum I/2007
Autor kritiky: Martin Flašar
Datum kritiky: 20. 2. 2007
Originál článku byl psán:   česky

Bez podrobností   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad

PLNÝ TEXT V ČEŠTINĚ:

Nahoru

Před časem se z obálky v redakční poště Opus musicum vyloupl červený přebal CD violoncellisty Jana Škrdlíka a klavíristky Petry Besy Pospíšilové. V pozadí recenze tohoto disku stojí několik pozoruhodných událostí a úvah, které mi v souvislosti se jmény obou interpretů tanou na mysli. Zaprvé, vzpomínám na Petru Pospíšilovou jako studentku brněnské Konzervatoře. Tichou, skromnou a oduševnělou klavíristku, která dokázala oslovit publikum svým zvláštním vnitřním klidem. Dnes, o mnoho let později, je manželkou zřejmě nejvýznamnějšího českého violisty Alexandra Besy, který se ovšem pohybuje více na zahraničních než českých pódiích. Oba studovali na švýcarských vysokých školách a patří bezpochyby k tomu nejlepšímu, co z Čech (respektive z Moravy) vzešlo. Další poznámka se týká Jana Škrdlíka, konkrétně jeho violoncella. Doslova ve dnech, kdy vznikala tato recenze, byl jeho mistrovský nástroj odcizen. Zloděj vnikl do kanceláře na Hybešově ulici v Brně, odkud nástroj v ceně luxusního zahraničního vozu ukradl. Violoncello pocházelo z dílny houslaře Adama Emanuela Homolky (1796–1849), který byl členem slavného pražského houslařského rodu, a bylo vyrobeno v roce 1848. Nebýt četných tiskových zpráv a prohlášení v médiích, které zloděje de facto upozorňovaly, že jeho lup je pro odborníky snadno identifikovatelný, a tudíž v podstatě neprodejný, asi by se Jan Škrdlík se svým nástrojem už nikdy nesetkal. Zloděj se ale rozpoutané mediální kampaně natolik zalekl, že violoncello vrátil. Oznámil Škrdlíkovi i policii, že nástroj schoval v seníku poblíž jihomoravských Mutěnic, kde bylo violoncello posléze skutečně nalezeno. Dnes tedy už víme, že nahrávka Homolkova nástroje, kterou držíme v ruce, není poslední.

CD je živým záznamem koncertu obou interpretů, který se uskutečnil 28. března 2006 v novorenesančním sále brněnského Besedního domu. Akustický prostor koncertní síně se také velice příjemným způsobem podepisuje na zvuku nahrávky. Přece jen je přirozená akustika kamenných sálů pro posluchače přívětivější než syntetický dozvuk vytvořený v nahrávacím studiu. Kromě toho také nahrávka obsahuje reakce publika, které narozdíl od obvykle téměř laboratorních nahrávek vnáší do celkové atmosféry nezbytný lidský prvek.

Jan Škrdlík s Petrou Besou Pospíšilovou vsadili na skladby z osvědčeného klasicko-romantického repertoáru v podobě Sonáty pro klavír a violoncello g-moll op. 5 č. 2 Ludwiga van Beethovena a Sonáty A dur pro violoncello a klavír Césara Francka, které obohatili o Sonátu pro violoncello a klavír Clauda Debussyho.

Beethoven Petry B. Pospíšilové – neboť hlavním nástrojem je tu klavír a ne violoncello, jak se nám snaží vsugerovat booklet – je svěží, pohyblivý, lehký a zpěvný na jedné straně, ale i bouřlivý a důstojný na straně druhé. Jan Škrdlík citlivě sekunduje a v dialogu je rovnocenným partnerem. Souhra obou umělců je příkladná.

Sonáta belgického (nikoliv francouzského, jak se mylně uvádí) skladatele Césara Francka (1822–1890) bohužel už dávno zdomácněla v učebnách konzervatoří, proto patří k vzácným zážitkům slyšet tuto skladbu v podání zralých interpretů. Bývá ovšem častěji hrána ve své původní houslové verzi z roku 1886. Petra B. Pospíšilová i Jan Škrdlík jí vrátili důstojnost zejména promyšlenou agogikou a hrou se zasněnými i romanticky vzrušenými náladami.

Nádherná Debussyho sonáta vznikla až v roce 1915 a její charakter už dávno není ze světa romantismu. Řeč nové doby, kdy svět je okouzlen rychlostí a silou strojů, kdy hudba opouští bezpečí tonality dobyté před třemi sty lety, je i řečí Debussyho. Francouzský šarm a věrnost vlastnímu způsobu vyjadřování mu ale zůstávají. S jistou dávkou elegance, jakou můžeme očekávat od Středoevropanů vychovaných v německé tradici, se Debussyho sonáty zhostili i naši interpreti.

Celý kompaktní disk je pak pozoruhodným snímkem živého vystoupení dvou výborných hráčů a rozmnožuje poměrně skrovnou sbírku hudebních nahrávek z provenience brněnských interpretů a těles.

ANGLICKÝ PŘEKLAD:

Nahoru

Some time ago, red cover of CD by violoncello player Jan Škrdlík and piano player Petra Besa Pospíšilová, preoccupy with some non-negligible attention. In background of this review of the CD, stands several remarkable happenings and considerations, which associated with names of both artists urge me to think.

First of all, I remember Petra Pospíšilová as a student of Brno Conservatory. Quiet, modest and conscious piano player, who was able speak to audience with her special internal piece. Today, many years later, she is wife of apparently the most significant Czech viola player, Alexander Besa, who play on foreign events much more often than domestic scene. They both studied on Switzerland collages and no doubt they both are the best what comes from native land, Moravia in particularly.

My next note refers to Jan Škrdlík, concretely his violoncello. Literally, in these particular days, when review was made, was his masterful instrument stolen. Thief broke into his office on Hybešova street in Brno, in order to steal this instrument of incalculably value. Violoncello was made in 1848 and originate in atelier of luthier and a crafter Adam Emanuel Homolka (1796-1849), who was member of famous Prague luthier family. Unless frequent press release and announcing in media, which in fact served as alert for thief, that his plunder is as a matter of fact worthless because identification by experts is very easy, Jan Škrdlík would probably, never see his instrument again. But thief was so terrified by unleashed publicity so he decide to return the instrument. He inform Jan Škrdlík and police, that he hide instrument outside in hayloft, nearby southmoravian Mutěnice, where violoncello was afterward actually discovered. Therefore today we know, that record of Homolka's instrument, which we hold in our hands, isn´t the last one.

Compact disc is live concert record of both interprets, which was performed at 28 March 2006 in new renaissance hall of Besední dům in Brno. Mere acoustic space of concert hall is noticeable in very pleasantly manner on overall sound of record. After all, natural acoustic of stone hall is much more favourable for listeners, than synthetic reverberation perceptible on studio records. Besides that, record contents responses of audience, which in opposite of usually almost sterile records, brings human element into overall atmosphere of the record.

Jan Škrdlík with Petra Besa Pospíšilová, chose approved compositions from classic-romantic repertoire. Sonata for piano and violoncello g minor op.5 n.2 by Ludwig van Beethoven and Sonata A major for violoncello and piano by César Franck, was enriched by Sonata for violoncello and piano by Claude Debussy.

Beethoven by Petra Besa Pospíšilová – because, as booklet is trying to serve us a hint, piano is lead instrument, not violoncello – is fresh, moving, vivid, light and fluting on the one side, however, ecstatic and dignified on the other. Jan Škrdlík is very sensitive accompanist and equal partner in dialog. Interplay of both artists is exemplary.

Sonata of Belgic (not French as is frequently wrongly proposed) by composer César Franck (1822–1890) unfortunately long time ago domesticated in conservatory classrooms, thereby is very rare experience to hear this piece of art live performed by mature interprets. But this composition used to be perform more often, in the original violin version. Petra B. Pospíšilová and Jan Škrdlík managed return dignity for this sonata, especially by very sophisticated agogics and playing with dreaming and romantic arousal.

Wonderful Sonata by Debussy, originate in 1915, is far above world of romanticism. Language of our time, when world is astonished by speed and force of machines, when music leaves safety of tonality conquered 3 hundred years ago, is also language of Debussy. French charm and loyalty for his own manner of expression is still very characteristics for Debussy. With certain amount of elegance, which we can expect from Middle-Europeans raised in German tradition, was Debussy´s sonata performed by ours interprets.

Entire compact disc is than remarkably interception of live performance of two excellent artists and is contribution into relatively bare collection of music records by interprets and music groups from provenience of Brno.


Kritika na abonentní koncert na zámku Fockenfeld v Německu

Nahoru

„…Jan Škrdlík… …stane se okamžitě živoucím centrem jedinečného světa hudby… …Stroze přísné pasáže Bachovy suity naplnil hlubokým smyslem a tónovou barevností… …Škrdlík a Besa interpretovali Beethovenovu sonátu plným, výrazným tónem navozujícím dojem symfonického zvuku… …Besa přeměnila prostý klavír v opravdu grandiózní záležitost a ohromila svým virtuózním zápalem…“

Soubor/interpret: Jan Škrdlík – violoncello, Petra Besa – piano
Typ akce: koncert
Recenzováno: Bach, Beethoven, Messiaen, Franck
Místo akce: Konnersreuth, Německo
Datum akce: 19. 3. 2006
Kde vyšla kritika: Der neue Tag
Autor kritiky: Anastasia Poscharsky-Ziegler
Datum kritiky: 21. 3. 2006
Originál článku byl psán:   německy

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Originální text   Anglický překlad


Koncert na Festivalu Miami – deník The Miami Herald

Nahoru

„(Škrdlík:) …disponuje neobyčejně širokou zvukovou paletou barev a výraznou, brilantní virtuozitou ve stylu Lynna Harrella. Prodchl vážnou, ušlechtilou, volnou větu bohatým tónem navozujícím pocit temně se lesknoucí rozžhavené lávy a blýskl se smělým tempem následujícího Allegra. (orchestr:) …zvuk smyčců hladký jako hedvábí. Opravdový zápal…“

Soubor/interpret: Jan Škrdlík – violoncello, Brněnští komorní sólisté
Typ akce: koncert
Recenzováno: J.Chr.Bach – Koncert c moll, Jan Zach, Roger Boutry, Edvard Grieg
Místo akce: Miami, USA, Florida
Datum akce: 2. 10. 2005
Kde vyšla kritika: The Miami Herald
Autor kritiky: Lawrence Budmen
Datum kritiky: 6. 10. 2005
Originál článku byl psán:   anglicky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Originální text


Kritika ve španělsky píšícím deníku El Nuevo Herald

Nahoru
Na tuto akci vyšlo více kritik – viz předcházející

„…Škrdlík se svým violoncellem způsobil opravdovou senzaci… …druhá věta… …zanechala nezapomenutelný dojem a v emotivní Škrdlíkově interpretaci si okamžitě podmanila srdce posluchačů. Toto dílo je bezpochyby jedním z triumfů souboru…“

Soubor/interpret: Jan Škrdlík – violoncello, Brněnští komorní sólisté
Typ akce: koncert
Recenzováno: J.Chr.Bach – Koncert c moll, Jan Zach, Roger Boutry, Edvard Grieg
Místo akce: Miami, USA, Florida
Datum akce: 2. 10. 2005
Kde vyšla kritika: El Nuevo Herald
Autor kritiky: Daniel Fernández
Datum kritiky: 5. 10. 2005
Originál článku byl psán:   španělsky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Originální text   Anglický překlad


FORFEST 2005, kritika, reagující na 3 vystoupení Jana Škrdlíka – 23., 24. a 26. 5. 2005

Nahoru

„Skutečným festivalovým výkonem byl sólový recitál brněnského violoncellisty Jana Škrdlíka… …zazářil mj. osobitým pojetím Bachovy 3. suity… Vrcholem solorecitálu bylo skvělé provedení Kodályho Sonáty…“

Soubor/interpret: Jan Škrdlík – violoncello
Typ akce: koncert
Recenzováno: Bach, Kodály, Drude, Matys, Hejnar
Místo akce: Kroměříž, Česká republika
Datum akce: 22. 6. 2005
Kde vyšla kritika: Opus musicum 4/05
Autor kritiky: Jan Grossmann
Datum kritiky: 14. 9. 2005
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad

Poznámka: Celý článek je příliš dlouhý, prosím vyhledejte si zbylý text v Opus musicum/IV/05. nebo na internetu. Verze na internetu a v časopise má nepatrné odchylky.


FORFEST 2005, v americkém časopise soudobých skladatelů

Nahoru
Na tuto akci vyšlo více kritik – viz předcházející

„…skutečně festivalový sólovýkon brněnského violoncellisty Jana Škrdlíka… …zazářil mj. osobitým a naprosto unikátním pojetím Bachovy 3. suity… …vrcholem solorecitálu bylo skvělé provedení Kodályho Sonáty…“

Soubor/interpret: Jan Škrdlík – violoncello
Typ akce: koncert
Recenzováno: Bach, Kodály, Drude, Matys, Hejnar
Místo akce: Kroměříž, Česká republika
Datum akce: 22. 6. 2005
Kde vyšla kritika: Composer, USA-Bulletin Of American Composers
Autor kritiky: Jan Grossmann
Datum kritiky: 14. 9. 2005
Originál článku byl psán:   anglicky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Originální text

Poznámka: Celý článek je příliš dlouhý, prosím vyhledejte si kompletní text na internetu. Jedná se o podobný článek jako v Opus musicum. Oba články – americký a český se ale liší v některých důrazech.


FORFEST 2005, další kritika na stejný koncert, tentokrát ze Slovenska

Nahoru
Na tuto akci vyšlo více kritik – viz předcházející

„…v mimoriadnom predvedení sólistu Jana Škrdlíka sa dielo páčilo aj širšiemu publiku… …interpretačným vrcholom festivalu bol violoncelista intenzívneho a objavného výrazu Jan Škrdlík… …v Bachovi sa ukázal ako invenčný interpret s novým pohľadom na staré dobyté územia. Jeho virtuozita a znalosti, citovosť a vášeň sa prejavili v obtiažnej Sonáte pre violoncelo sólo od Kódalyho…“

Soubor/interpret: Jan Škrdlík – violoncello
Typ akce: koncert
Recenzováno: Bach, Kodály, Drude, Matys, Hejnar
Místo akce: Kroměříž, Česká republika
Datum akce: 22. 6. 2005
Kde vyšla kritika: Hudobný život, Bratislava
Autor kritiky: Elena Letňanová
Datum kritiky: červenec 2005
Originál článku byl psán:   slovensky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text ve slovenštině   Anglický překlad

Poznámka: Celý článek je příliš dlouhý, prosím vyhledejte si kompletní text na internetu. Tento článek i oba předcházející jsou reakcí na stejnou akci.


Jan Škrdlík hraje Myslivečka a Štědroně

Nahoru

„Jeho nahrávky jsou tedy obohaceny psychologicky působivým fondem více než třistaletého fyzikálně-estetického interpretačního vývoje. Hudbu Bacha či Myslivečka v jeho provedení vnímáme tedy stejně tak barevně, dynamicky a výrazově bohatou a životnou jako díla Leoše Janáčka či Miloše Štědroně.“

Soubor/interpret: Jan Škrdlík – violoncello
Typ akce: CD
Recenzováno: Mysliveček, Suk, Janáček, Štědroň
Místo akce: Brno, Česká republika
Datum akce: 2004
Kde vyšla kritika: Rozhlas
Autor kritiky: Rafael Brom
Datum kritiky: 14. 6. 2004
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad


CD Mysliveček – Suk – Janáček – Štědroň

Nahoru

„Muzikantské nadšenectví ještě žije a má nápady a kvalitu… …uspokojení dramaturgických nároků jde ruku v ruce s poctivě nastudovanými díly…“

Soubor/interpret: Jan Škrdlík – violoncello, Brněnští komorní sólisté
Typ akce: CD
Recenzováno: Mysliveček, Suk, Janáček, Štědroň
Místo akce: Brno, Česká republika
Datum akce: 2004
Kde vyšla kritika: Harmonie 11/2004
Autor kritiky: Vlasta Reittererová
Datum kritiky: 28. 11. 2004
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad

Poznámka: CD obdrželo v Harmonii 11/2004 také nejvyšší možné bodování „Tip Harmonie“ 6 ze 6 bodů a bylo vybráno do rubriky „Tip šéfredaktora“.


Kritika na vystoupení Smyčcového tria Gideon

Nahoru

„Vyvážená průzračnost 1. věty Allegro con Brio byla provedena třemi hráči na smyčcové nástroje kultivovaně s precisními nasazeními a pauzami i decentně přiměřeným vedením a zdůrazněním hlasů… …cellista Jan Škrdlík se suitou G dur BWV 1007 dokázal nejen to, že zvládá spletitě obtížnou techniku, ale i to, že Bach může získat naprosto romantické rysy… …vtiskl dílu osobní pečeť. Podařilo se mu vynikajícím způsobem, že polyfonie se rozezvučela jen na jednom melodickém nástroji… …Technicky nejvyšší stránky předvedlo trio vrcholnou, rytmicky vypointovanou hrou ve 3. větě Molto vivace.“

Soubor/interpret: Smyčcové trio Gideon, Pavel Wallinger – housle, Karel Plocek – viola, Jan Škrdlík – violoncello
Typ akce: koncert
Recenzováno: Beethoven, Bach, Haydn, Martinu, Klein
Místo akce: Weiden, Německo
Datum akce: 30. 3. 2003
Kde vyšla kritika: Der neue Tag Weiden
Autor kritiky: Christiane Zeigler
Datum kritiky: 1. 4. 2003
Originál článku byl psán:   německy

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Originální text   Anglický překlad

Poznámka: Soubor přijal jméno „Smyčcové trio Gideon“ až o něco později, než byla vydána tato kritika.


Škrdlíkovo CD Bachových suit hodnocení, informace, názory

Nahoru

„Obdivuji tuto nahrávku pro její klid, koncentraci, pokoru a současně naléhavost s níž neustále v dynamickém proudu meditace pokračuje… …Zachycuje vrcholný výkon violoncellisty a vytříbený interpretační názor a řád.“

Soubor/interpret: Jan Škrdlík – violoncello
Typ akce: CD
Recenzováno: Johann Sebastian Bach Suita I, III, V
Místo akce: Brno, Česká republika
Datum akce: 2002
Kde vyšla kritika: Opus musicum 2/2003
Autor kritiky: Miloš Štědroň
Datum kritiky: 28. 4. 2003
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad


Škrdlíkova cesta od Bacha po Martinů

Nahoru
Na tuto akci vyšlo více kritik – viz předcházející

„…nejen zajímavé, ale skutečně nevšední… …otevírá nám jeho pohled pozoruhodný svět barokních reálií…“

Soubor/interpret: Jan Škrdlík – violoncello
Typ akce: CD
Recenzováno: Johann Sebastian Bach Suita I, III, V
Místo akce: Praha, Česká republika
Datum akce: 2002
Kde vyšla kritika: Rozhlas
Autor kritiky: Rafael Brom
Datum kritiky: 27. 1. 2003
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad


CD Janáček-Martinů-Kodály

Nahoru

„…I v nejobtížnějších úsecích sólista zvládá všechna úskalí s naprostou samozřejmostí a na prvním místě zůstává hudební sdělení. Obsahově i technicky stojí interpret na výši a tak Kodályova sonáta znamená pro milovníky violoncellové hry doslova lahůdku.“

Soubor/interpret: Jan Škrdlík – violoncello, Renata Ardaševová – piano
Typ akce: CD
Recenzováno: Janáček, Martinů, Kodály
Místo akce: Ostrava, Česká republika
Datum akce: 1998
Kde vyšla kritika: Hudební rozhledy 4/1999
Autor kritiky: Ludmila Vlková
Datum kritiky: 1. 4. 1999
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad


CD Janáček-Martinů-Kodály

Nahoru
Na tuto akci vyšlo více kritik – viz předcházející

„Jeho ušlechtilý tón a kvalitní technická připravenost prolínají všechny tři skladby CD… …náročný program předkládá Jan Škrdlík s vyzrálostí i s muzikalitou… …Sólová sonáta Zoltána Kodályho je ideální příležitostí právě pro hráče typu Jana Škrdlíka… …stvrzuje jeho kvality, možnosti a perspektivy.“

Soubor/interpret: Jan Škrdlík – violoncello, Renata Ardaševová – piano
Typ akce: CD
Recenzováno: Janáček, Martinů, Kodály
Místo akce: Ostrava, Česká republika
Datum akce: 1998
Kde vyšla kritika: Harmonie 11/1999
Autor kritiky: Eva Vítová
Datum kritiky: 1. 11. 1999
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad


CD Janáček-Martinů-Kodály

Nahoru
Na tuto akci vyšlo více kritik – viz předcházející

„…vyznačuje se nejen entusiasmem hudebního mladí, ale neobyčejnou vyzrálostí projevu. Souhra obou instrumentalistů je výtečná, ve všech skladbách je zřejmý výborný rytmus se smyslem pro zvukovou barvu a muzikálnost.“

Soubor/interpret: Jan Škrdlík – violoncello, Renata Ardaševová – piano
Typ akce: CD
Recenzováno: Janáček, Martinů, Kodály
Místo akce: Ostrava, Česká republika
Datum akce: 1998
Kde vyšla kritika: Týdeník Rozhlas
Autor kritiky: Eva Šlapanská
Datum kritiky: 21. 6. 1999
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad


Porovnání nahrávky – Kodály Szonáta, Op. 8 v podání J. Škrdlíka, J. Bárty a M. Petráše

Nahoru

„…snímky, Miroslava Petráše a Jana Škrdlíka… …hodně akcentují folkloristické názvuky… …mají svou tvář a linku…“

Soubor/interpret: Jan Škrdlík, Jiří Bárta, Miroslav Petráš – violoncello
Typ akce: CD
Recenzováno: Zoltán Kodály
Místo akce: Ostrava, Česká republika
Datum akce: 27. 11. 1998
Kde vyšla kritika: Harmonie 11/2003
Autor kritiky: Jindřich Bálek
Datum kritiky: 7. 11. 2003
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad

Poznámka: Článek je obsažnější, je recenzí CD Jiřího Bárty. Celý k dispozici v časopisu Harmonie 11/2003.


Koncert – Renata Ardaševová a Jan Škrdlík

Nahoru

„…bezkonkurenčně krásné provedení Třetí sonáty Bohuslava Martinů… …všechny znaky interpretační dokonalosti… …Oba se tu na svých nástrojích nejen krásně rozezpívali, ale dokázali skladbu realizovat i s nesmírně bohatými barvami a přesným vystižením střídavých nálad… …jakoby neexistují žádné technické problémy…“

Soubor/interpret: Jan Škrdlík – violoncello, Renata Ardaševová – klavír
Typ akce: koncert
Recenzováno: Leoš Janáček, Bohuslav Martinů, Cézar Franck
Místo akce: Plzeň, Česká republika
Datum akce: 5. 2. 1998
Kde vyšla kritika: Plzeňský deník
Autor kritiky: jf
Datum kritiky: 20. 2. 1998
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad


 

!!!CELLO.CZ – již 34 let ve službách krásné hudby!!!