|
recenze koncertů, nahrávek a dalších projektů našich umělců:
 CD – 2017 •  koncert – 23. 4. 2017 •  koncert – 12. 11. 2016 • koncert – 11. 11. 2016 •  koncert – 26. 4. 2015    koncert – 14. 5. 2013 •  koncert – 26. 2. 2012 •  koncert – 24. 10. 2011 •  koncert – 28. 3. 2006 CD – 28. 3. 2006 •  CD – 28. 3. 2006 •  koncert – 19. 3. 2006 •  koncert – 2. 10. 2005 •  koncert – 2. 10. 2005      koncert – 22. 6. 2005 •  koncert – 22. 6. 2005 •  koncert – 22. 6. 2005 •  CD – 2004 • CD – 2004 koncert – 30. 3. 2003 •  CD – 2002 •  CD – 2002 •  CD – 1998 •  CD – 1998 •  CD – 1998 •  CD – 27. 11. 1998 •  koncert – 5. 2. 1998 CD, Omar Rojas, Jan Škrdlík – Sanz Briz – 2017, Miroslav, Hudební rozhledy 8/2017 Komorní koncert – 23. 4. 2017, Marktredwitz Brand, Frankenpost Violoncellový recitál III. – 12. 11. 2016, Hereford, Hereford Times Violoncellový recitál II. – 11. 11. 2016, Hereford, Hereford Times Nedělní setkání s hudbou J.S.Bacha a O.Messiaena – 26. 4. 2015, Brno, MUSICOLOGICA, ISSN 1805-370X Koncert Spolku přátel hudby – 14. 5. 2013, Brno, KAM v Brně 07/08/2013 Komorní koncert – 26. 2. 2012, Fockenfeld, Der neue Tag Koncert Společnosti Bohuslava Martinů – 24. 10. 2011, Brno, KAM v Brně XII/2011 Mimořádný koncert – 28. 3. 2006, Brno, Právo Kritika CD – 28. 3. 2006, Brno, Harmonie 11/2006 Kritika CD – 28. 3. 2006, Brno, Opus musicum I/2007 Abonentní koncert – 19. 3. 2006, Konnersreuth, Der neue Tag Festival Miami – 2. 10. 2005, Miami, The Miami Herald Festival Miami – 2. 10. 2005, Miami, El Nuevo Herald Forfest 05 – 22. 6. 2005, Kroměříž, Opus musicum 4/05 Forfest 05 – 22. 6. 2005, Kroměříž, Composer, USA-Bulletin Of American Composers Forfest 05 – 22. 6. 2005, Kroměříž, Hudobný život, Bratislava CD, Česká hudba 4 století – 2004, Brno, Rozhlas CD, Česká hudba 4 století – 2004, Brno, Harmonie 11/2004 Abonentní koncert – 30. 3. 2003, Weiden, Der neue Tag Weiden CD-Bachovy suity – 2002, Brno, Opus musicum 2/2003 CD-Bachovy suity – 2002, Praha, Rozhlas CD, Janáček, Martinů, Kodály – 1998, Ostrava, Hudební rozhledy 4/1999 CD, Janáček, Martinů, Kodály – 1998, Ostrava, Harmonie 11/1999 CD, Janáček, Martinů, Kodály – 1998, Ostrava, Týdeník Rozhlas Porovnání nahrávek Kodályovy Sonáty – 27. 11. 1998, Ostrava, Harmonie 11/2003 Recenze violoncellového recitálu v Plzni – 5. 2. 1998, Plzeň, Plzeňský deník
Nahoru„…Z každého taktu je znát citlivý přístup Brněnských komorních sólistů v čele s jejich uměleckým vedoucím Pavlem Fajtlem… Recitátor Richard Wilson se oprostil od běžné civilnosti slovního projevu. Pochopil, že by byla jak proti Škrdlíkovým veršům, tak proti Rojasově hudbě… …z jeho úst zní angličtina krásná a libozvučná…“ Soubor/interpret: | Richard Wilson – recitace, Omar Rojas – kytara, Brněnští komorní sólisté | Typ akce: | CD | Recenzováno: | Omar Rojas, Jan Škrdlík | Místo akce: | Miroslav, Česká republika | Datum akce: | 2017 | Kde vyšla kritika: | Hudební rozhledy 8/2017 | Autor kritiky: | Jaroslav Someš | Datum kritiky: | 1. 8. 2017 | Originál článku byl psán: | česky |
Všechny podrobnosti Tzn. Plný text v češtině Anglický překlad Nahoru„Sonátou č. 2 D dur pro violoncello a cembalo povyšuje Škrdlík úroveň vystoupení na další stupeň. V rychlých a vzdušných melodiích souzní výborně s Bébarovým cembalem při společném tanci... ...Škrdlík a Fajtl spolu při hře výborně vychází a připravují posluchačům úžasný hudební zážitek...“ Soubor/interpret: | Favel Fajtl – housle, Jan Škrdlík – violoncello, Petra Besa – piano | Typ akce: | koncert | Recenzováno: | Bach, Dvořák, Kodály | Místo akce: | Marktredwitz Brand, Německo | Datum akce: | 23. 4. 2017 | Kde vyšla kritika: | Frankenpost | Autor kritiky: | Matthias Kuhn | Datum kritiky: | 26. 4. 2017 | Originál článku byl psán: | německy |
Bez podrobností Tzn. Plný text v češtině Originální text Anglický překlad PLNÝ TEXT V ČEŠTINĚ: Nahoru Mezi veselou a hořkou skutečnostíSólisté koncertu komorní hudby v Brandu vypráví příběhy. Koncert proniká k srdcím.
Marktredwitz Brand - Jan Škrdlík přichází se svým violoncellem do prostoru oltáře kostela sv. Markéty v Marktredwitzkém Brandu a hraje Svitu č. 3 pro sólové violoncello Johanna Sebastiana Bacha. Celý večer se nese v duchu „plnou parou, směr: komorní hudba“. Druhý koncert v rámci oslav 600-letého výročí vzniku kostela přináší skladby Bacha, Vivaldiho a Kodályho.
Preludium violoncellové sólové svity hřejivě protéká chrámovou lodí a slibuje mnohé. Farář Daniel Fenske děkuje za záskok cembalistovi Vítovi Bébarovi. Přes indispozici Marka Čermáka se tak koncert mohl uskutečnit. Třetím hudebníkem v pořadí je houslista Pavel Fajtl. Již v Houslové sonátě G dur Antonia Vivaldiho tři hudebníci potvrzují vzájemné souznění. Houslová sóla podporovaná partem violoncella a propojená zvukem cembala, to vše dohromady, vytváří pěkný výlet do světa barokní hudby.
Sonátou č. 2 D dur pro violoncello a cembalo povyšuje Škrdlík úroveň vystoupení na další stupeň. V rychlých a vzdušných melodiích souzní výborně s Bébarovým cembalem při společném tanci. Jemné, v pozadí znějící cembalo se dokáže přes silný zvuk violoncella prosadit. Škrdlík navíc zvládá krásně rozeznít svůj nástroj v celé škále od tichých pasáží až po dynamické, prostor naplňující akcenty. Tiše dohraje poslední tón Andante, aby, k potěše publika, prudce přešel do závěrečného Allegra s živým a náročným vedením hlasů.
Sonáta F dur č. 2 pro violoncello a basso continuo od Antonia Vivaldiho začíná decentním veselím, do kterého opakovaně přicházejí mohutné vpády basových tónů violoncella. Publikum napjatě naslouchá hudebníkům z Brna. V druhém Largu je dějství harmoničtější s postupně plynoucí hudbou. Allegro je opět živější, i když hudebních vrcholů zde oproti začátku nalezneme méně. Skladba je výzvou, jejíž mistrovské zvládnutí publikum vřele ocenilo.
Po přestávce koncert pokračuje čtyřmi duety z III. dílu „Clavierübung“ Johanna Sebastiana Bacha. Housle a violoncello dávají hudbě charakter podobný Smetanově Vltavě. Druhý duet již od počátku spěje k jásotu, kdy se oba umělci vypínají k virtuózní hře. Kontrastem je třetí duet s velmi klidným začátkem, dobře korespondující s původně zamýšleným programem pro tento večer „Zvuky přírody z barokní doby“. Poslední duet začíná energickým vstupem violoncella, na který naváže a dále rozvine houslový part. Škrdlík a Fajtl spolu při hře výborně vychází a připravují posluchačům úžasný hudební zážitek. Ten zakusíme nyní ze sféry komponování Zoltána Kodályho, který žil za druhé světové války v Budapešti. Současně se zde nacházel španělský velvyslanec Sanz Briz, který se pokusil zachránit Židy tím, že jim zajistil ilegální přesun do Španělska. Za těchto událostí také vznikala sonáta pro sólové violoncello op. 8 [sic], nelehký kus, jak pro umělce, tak pro publikum. Allegro maestoso ma Appasionato své označení nese právem. Od interpreta vyžaduje um i náruživost, od zcela tichých, téměř neslyšitelných tónů po velmi různorodě hudebně vyjádřené okamžiky tehdejších životních podmínek. Basové pasáže zní zádumčivě a ani ve vyšších polohách nelze mluvit o odlehčení. Po druhé větě následuje působivá prezentace básně o Sanzi Brizovi a jeho smělém a důstojném činu, který uskutečnil v podmínkách temných dní Třetí říše: Sanz Briz v Budapešti stejně jako jeho kolegové v Paříži a Bukurešti zachránili jednu generaci Židů.
Větou Allegro molto vivace se sonáta stává opět smířlivější. Nápěvy španělské a maďarské lidové hudby propojují propast mezi nadějí a strachem ze smrti. Závěrečný potlesk uvolňuje napětí a ocení vynikající výkon.ORIGINÁLNÍ TEXT: Nahoru Zwischen Heiterkeit und bitterem ErnstAuf ihren Instrumenten erzählen die Solisten des Kammerkonzerts in Brand Geschichten. Das Konzert geht unter die Haut.
Brand bei Marktredwitz - Jan Skrdlík betritt mit seinem Cello den Altarraum der Sankt-Margarethen-Kirche im Marktredwitzer Ortsteil Brand. Er spielt die Suite Nr. 3 C-Dur für Violoncello solo von Johann Sebastian Bach. So stimmt er auf den Abend unter dem Motto "Kammermusik 3 - 2 - 1" ein. Das zweite Konzert der Reihe zum 600-jährigen Bestehen der Kirche wartet mit Stücken von Bach, Vivaldi und Kodály auf.
Das Präludium des Cello-Solos geht warm und fließend in das Kirchenschiff und verspricht einiges für den Abend. Pfarrer Daniel Fenske bedankt sich für das kurzfristige Einspringen von Vít Bébar am Cembalo. So wird trotz der Erkrankung von Marek Cermák das Konzert möglich. Pavel Fajtl an der Violine ist der Dritte im Bunde. Mit der Violinsonate G-Dur von Antonio Vivaldi zeigen die drei Musiker bereits, dass sie gut miteinander harmonieren. Violin-Soli, unterstützende Cello-Parts, der verbindende Klang des Cembalos: In der Kombination ein sehr schöner Ausflug in die Welt der Barockmusik.
Bei der Sonate Nr. 2 D-Dur für Violoncello und Cembalo steigert Skrdlík seinen Vortrag noch einmal. Im gemeinsamen Tanz mit dem Cembalo durch die schnellen und luftigen Melodien harmoniert er ausgezeichnet mit Bébar. Das zart im Hintergrund klingende Cembalo kann sich durchaus gegen den kräftigen Klang des Cellos behaupten. Zudem versteht es Skrdlík wunderbar, sein Instrument von leisen Passagen bis hin zu dynamischen, raumfüllenden Akzenten zu Gehör zu bringen. Leise verklingt der letzte Ton des Andante, bevor es schwungvoll in das abschließende Allegro geht, das mit seiner lebendigen, anspruchsvollen Melodieführung die Zuhörer begeistert.
Die Sonate in F-Dur Nr. 2 für Violoncello und Basso Continuo von Antonio Vivaldi beginnt mit einer leicht gebremsten Heiterkeit, die immer wieder von kräftigen Bass-Strichen des Cellos gebrochen wird. Gespannt lauscht das Publikum den Musikern aus Brno (Brünn). Im zweiten Largo ist das Geschehen harmonischer, die Musik fließt dahin. Im Allegro wird es wieder lebendiger, aber mit weniger musikalischen Spitzen als zu Beginn. Der Vortrag meistert die Herausforderungen des Stückes, sehr zum Gefallen des Publikums.
Nach der Pause geht es mit vier Duetten aus der Deutschen Orgelmesse von Johann Sebastian Bach weiter. Violine und Cello erwecken den Eindruck, als würde man ein Stück auf Smetanas Moldau mitfahren. Das zweite Duett führt von Beginn an in einen Jubel, in den sich die beiden Künstler mit ihrem virtuosen Spiel immer weiter hineinsteigern. Im Kontrast dazu steht das dritte Duett, das sehr ruhig beginnt. Das Stück hätte auch wunderbar in das ursprünglich für den Abend geplante Programm "Klänge der Natur aus dem Barock" gepasst.
Das letzte Duett schließlich beginnt mit einem energischen Cello-Vortrag, der von der Violine aufgegriffen und ergänzt wird. Skrdlík und Fajtl scheinen völlig in ihrem Spiel aufzugehen und bereiten den Zuhörern einen wunderbaren Musikgenuss. Diese erfahren nun vom Umfeld des Komponisten Zoltán Kodály. Er lebte während des Zweiten Weltkriegs in Budapest. Zur selben Zeit befand sich dort der spanische Botschafter Sanz Briz, der versuchte, Juden aus dem Land nach Spanien zu schleusen. Vor diesem Hintergrund also entstand die Sonata für Solo Cello, Opus 8 [sic]. Kein leichtes Stück, weder für den Künstler noch für das Publikum. Das "Allegro maestoso ma Appasionato" trägt seinen Namen zurecht. Es verlangt Können und Leidenschaft vom Interpreten, von ganz leisen, fast nur gehauchten Tönen bis zur sehr differenzierten musikalischen Darstellung der damaligen Lebenssituation. Die tiefen Passagen klingen schwermütig, und auch wenn die Melodien in höhere Sphären klettern, ist da kein bisschen Erleichterung zu spüren. Nach dem zweiten Satz folgt der beeindruckende Vortrag eines Gedichts über Sanz Briz und dessen mutigen Einsatz für die Menschenwürde in den finsteren Tagen des Dritten Reiches: Sanz Briz in Budapest sowie seine Kollegen in Paris und Bukarest haben eine Generation Juden gerettet.
Mit dem Allegro molto vivace wird auch die Sonata wieder versöhnlicher. Anklänge an spanische und ungarische Folklore durchziehen das Wechselbad zwischen Todesangst und Hoffnung. Der Schlussapplaus löst die Anspannung und belohnt einen ausgezeichneten Vortrag.ANGLICKÝ PŘEKLAD: Nahoru Between cheerfulness and bitter seriousnessThe soloists of the chamber music concert in Brand tell stories with their instruments. The concert gets under the skin.
Marktredwitz Brand – Carrying his cello, Jan Škrdlík enters the altar space of St. Margaret\’s Church in the Brand district of Marktredwitz. He plays Cello Suite no. 3 by Johann Sebastian Bach and does so on the evening under the motto of “Chamber Music 3-2-1”. It is the second of a series of concerts to celebrate the 600th anniversary of the founding of the church features compositions by Bach, Vivaldi, and Kodály.
The Prelude of the cello solo suite flows with fluidity and warmth into the nave and is a promise of what is to come that evening. The parish priest Daniel Renske expresses his thanks to Vít Bébar for stepping in on the harpsichord at such short notice. Thanks to him the concert can go ahead in spite of Marek Čermák being ill. The third musician in the group is Pavel Fajtl on violin. In Antonio Vivaldi\’s Violin Sonata in G major the three musicians have already shown they can harmonise well with each other. The violin solos, the supporting cello parts and the bridging sound of the harpsichord: such a combination creates a very pleasant excursion into the world of baroque music.
In Sonata no. 2 in D major for Cello and Harpsichord Škrdlík raises his performance once again. During the collective dance he harmonises wonderfully well with Bébar\’s harpsichord with its fast and breezy melodies. The harpsichord, playing softly in the background, holds its own against the powerful sound of the cello. What is more, Škrdlík has a wonderful abililty to make his instrument heard not only in the quiet passages but also in the dynamic sections that fill the entire space. The last note of the Andante gently fades away, before passing into the final Allegro, which, with its lively, sophisticated melody, inspires the listeners.
Sonata no. 2 in F major for Cello and Figured Bass by Antonio Vivaldi begins with a slightly decelerated serenity, which is repeatedly interrupted by strong cello bass lines. The audience listens with anticipation to the musicians from Brno. The proceedings in the second Largo are more harmonious and the music flows. Things again become more lively in the Allegro but with less musical peaks than at the beginning. The performance conquers the challenges of the piece, much to the delight of the audience.
After the break we continue with 4 duets from The Organ Mass by Johann Sebastian Bach. The violin and cello make one feel as though one is riding a part of Smetana\’s Vltava. From the very beginning the second duet leads into a celebration, in which both artists ascend ever higher with their virtuoso performances. In contrast to that is the third duet with its calm intro. The piece would have also fitted wonderfully into the originally planned evening program named “Sounds of Nature from the Baroque”.
The last duet finally begins with an energetic cello performance, which is picked up and supported by the violin. Škrdlík and Fajtl seem utterly absorbed in their play and prepare the listeners for a wonderful musical experience. They now learn something of the background of the composer Zoltán Kodály. He lived during the Second World War in Budapest. At the same time, the Spanish Ambassador, Sanz Briz, was trying to get Jews out of the country to Spain. It was against this backdrop that his Sonata for Solo Cello, Op.8 was born [sic]. Not an easy piece either for the artist or the public. The Allegro maestoso ma Appasionato bears its name justifiably. It demands skill and passion from the performer, from very quiet, almost breathed sounds to the very different musical representation of the situation of the time. The bass passages sound melancholic and even when the melodies extend into higher spheres, not the slightest hint of relief can be felt. Following the second sentence comes an impressive recital of a poem about Sanz Briz and his courageous commitment to human dignity in the dark days of the Third Reich: As well as his colleagues in Paris and Bucharest, Sanz Briz saved a generation of Jews in Budapest.
With the Allegro molto vivace the sonata again becomes more conciliatory. Hints of Spanish and Hungarian folklore permeate the interchange between the fear of death and hope. The final applause releases the tension and is reward for an excellent performance. Nahoru„Petra klidná, nestranná, téměř netečná, jakoby hudba bez nějakého úsilí sama proudila z jejích prstů. Jan, velmi živý, reagující na každou změnu hudby, působící dojmem, že to, co hraje, prožívá znovu a znovu, jakoby poprvé.“ Soubor/interpret: | Jan Škrdlík – violoncello, Petra Besa – piano | Typ akce: | koncert | Recenzováno: | Bach, Dvořák, Kodály | Místo akce: | Hereford, Velká Británie | Datum akce: | 12. 11. 2016 | Kde vyšla kritika: | Hereford Times | Autor kritiky: | Peter Williams | Datum kritiky: | 3. 1. 2017 | Originál článku byl psán: | anglicky |
Všechny podrobnosti Tzn. Plný text v češtině Originální text Poznámka: Jedná se o stejnou kritiku, jako na koncert 11.11.2017 taktéž v Herefordu. Nahoru„Slyšeli jsme tolik nového; a to nemluvím o známých melodiích, ale o těch součástech díla, které jsou za normálních okolností vnořené do celkové struktury a které se náhle zjeví podobně, jako je tomu v případě stromu, který bez listí dá vyniknout síle a kráse svých větévek a větví.“ Soubor/interpret: | Jan Škrdlík – violoncello | Typ akce: | koncert | Recenzováno: | Bach, Dvořák, Kodály | Místo akce: | Hereford, Velká Británie | Datum akce: | 11. 11. 2016 | Kde vyšla kritika: | Hereford Times | Autor kritiky: | Peter Williams | Datum kritiky: | 3. 1. 2017 | Originál článku byl psán: | anglicky |
Všechny podrobnosti Tzn. Plný text v češtině Originální text Poznámka: Jedná se o stejnou kritiku, jako na koncert 12.11.2017 taktéž v Herefordu. Nahoru„(Jan Škrdlík:) Vrcholem „bachovské“ první půli bylo bezesporu Preludium ze Suity č. 3 C dur pro sólové violoncello, BWV 1009 v podání Jana Škrdlíka. Virtuozní skladba s četnými kontrasty patří mezi pomyslný Olymp violoncellového repertoáru a její provádění vyžaduje zarputilost a sílu stejně jako cit pro intimitu. Škrdlík oba tyto póly dokonale sjednotil a rozezněl svůj nástroj do plného sytého zvuku, který však neubíral skladbě na zpěvnosti.
(celý soubor:) Soubor vystavěl každou větu s jedinečným výrazem odpovídajícím jejímu duchovnímu obsahu, a přesto ani jednu z nich neoddělil od celku. (…) Těleso dbalo na barvy a kontrasty s až dojemnou pečlivostí, každý jako by měl na paměti, že nesmí vyčnívat, dokud k tomu samotná hudba nedá svolení.“ Soubor/interpret: | Ensemble Messiaen, Jiří Besperát – housle, Kateřina Váchová Soukalová – klarinet, Jan Škrdlík – violoncello, Šárka Besperátová – klavír | Typ akce: | koncert | Recenzováno: | Bach, Messiaen | Místo akce: | Brno, Česká republika | Datum akce: | 26. 4. 2015 | Kde vyšla kritika: | MUSICOLOGICA, ISSN 1805-370X | Autor kritiky: | Petra Čtveráčková | Datum kritiky: | 5. 5. 2015 | Originál článku byl psán: | česky |
Všechny podrobnosti Tzn. Plný text v češtině Anglický překlad Nahoru„(celý soubor:) …společně vytvořili večer plný kouzelného muzicírování… (Kateřina Bílková:) Sonátu C dur pro cembalo a smyčce J. A. Bendy s virtuózní bravurou a nadýchaně provedla cembalistka Kateřina Bílková… (Jan Škrdlík:) …v Koncertu č. 9 B dur G 482 pro violoncello a orchestr s výrazovým procítěním, měkkým a kulatým tónem exceloval Jan Škrdlík.“ Soubor/interpret: | Brněnští komorní sólisté, Pavel Fajtl – housle, Kateřina Bílková – cembalo, Jan Škrdlík – violoncello | Typ akce: | koncert | Recenzováno: | Bach, Benda, Boccherini, Dvořák | Místo akce: | Brno, Česká republika | Datum akce: | 14. 5. 2013 | Kde vyšla kritika: | KAM v Brně 07/08/2013 | Autor kritiky: | Karla Hofmannová | Datum kritiky: | 26. 6. 2013 | Originál článku byl psán: | česky |
Všechny podrobnosti Tzn. Plný text v češtině Anglický překlad Nahoru„(Bach:) …VI. suita D dur BWV 1012 pro violoncello sólo Johanna Sebastiana Bacha… …byla Škrdlíkem interpretována s velkou agogikou a dynamikou. Náročnou technickou výzvu zvládl violoncellista mistrovsky, s velkým citem a krásným tónem… (Debussy:) Interpretace působivě korespondovala s obsahem… (Franck:) Ve finální větě Allegretto poco mosso oba nástroje vypjaly hráčsky melodii a nádherně spolu korespondovaly. Následovalo opět velkolepé klavírní sólo v nádherném podání Besy.“ Soubor/interpret: | Jan Škrdlík – violoncello, Petra Besa – piano | Typ akce: | koncert | Recenzováno: | J.S.Bach, Messiaen, Debussy, Franck | Místo akce: | Fockenfeld, Německo | Datum akce: | 26. 2. 2012 | Kde vyšla kritika: | Der neue Tag | Autor kritiky: | Christiane Zeigler | Datum kritiky: | 28. 12. 2012 | Originál článku byl psán: | německy |
Všechny podrobnosti Tzn. Plný text v češtině Originální text Anglický překlad Nahoru„…Výkon reprezentanta české violoncellové školy Jana Škrdlíka byl pozoruhodný a přispěl k vyvrcholení večera. Skladbu interpretoval s velkou muzikálností, výbornými výrazovými prostředky, citlivostí, vnitřním klidem a pokorou k dílu Bohuslava Martinů. Výkon Jana Škrdlíka a Renaty Ardaševové byl obdivuhodný a posluchači odměnili oba umělce dlouhotrvajícím potleskem…“ Soubor/interpret: | Jan Škrdlík – violoncello, Renata Ardaševová – piano | Typ akce: | koncert | Recenzováno: | Martinů | Místo akce: | Brno, Česká republika | Datum akce: | 24. 10. 2011 | Kde vyšla kritika: | KAM v Brně XII/2011 | Autor kritiky: | Eva Šlapanská | Datum kritiky: | 28. 11. 2011 | Originál článku byl psán: | česky |
Všechny podrobnosti Tzn. Plný text v češtině Anglický překlad Nahoru„Výkon Škrdlíkův je svrchovaný; nad perfektní technikou se vznáší citové zaujetí, s nímž sólista proniká do nejzazších zákoutí hrané skladby.“ Soubor/interpret: | Jan Škrdlík – violoncello, Petra Besa – piano | Typ akce: | koncert | Recenzováno: | Beethoven, Debussy, Franck | Místo akce: | Brno, Česká republika | Datum akce: | 28. 3. 2006 | Kde vyšla kritika: | Právo | Autor kritiky: | Jan Trojan | Datum kritiky: | 4. 4. 2006 | Originál článku byl psán: | česky |
Všechny podrobnosti Tzn. Plný text v češtině Anglický překlad Nahoru Na tuto akci vyšlo více kritik – viz předcházející„…spojení obrovského, nefalšovaného citového zaujetí a spolehlivé techniky přináší příjemný posluchačský zážitek… Zdá se mi, že se snad cellista pro tuto hudbu narodil… …krásným tónem disponující cellista a citlivě kooperující pianistka dostali z této hudby maximum…“ Soubor/interpret: | Jan Škrdlík – violoncello, Petra Besa – piano | Typ akce: | CD | Recenzováno: | Beethoven, Debussy, Franck | Místo akce: | Brno, Česká republika | Datum akce: | 28. 3. 2006 | Kde vyšla kritika: | Harmonie 11/2006 | Autor kritiky: | Luboš Stehlík | Datum kritiky: | 28. 11. 2006 | Originál článku byl psán: | česky |
Všechny podrobnosti Tzn. Plný text v češtině Anglický překlad Poznámka: CD obdrželo pět H Nahoru Na tuto akci vyšlo více kritik – viz předcházející„…Souhra obou umělců je příkladná… …dávkou elegance, jakou můžeme očekávat od Středoevropanů vychovaných v německé tradici… …Celý kompaktní disk je pak pozoruhodným snímkem živého vystoupení dvou výborných hráčů a rozmnožuje poměrně skrovnou sbírku hudebních nahrávek z provenience brněnských interpretů a těles…“ Soubor/interpret: | Jan Škrdlík – violoncello, Petra Besa – piano | Typ akce: | CD | Recenzováno: | Beethoven, Debussy, Franck | Místo akce: | Brno, Česká republika | Datum akce: | 28. 3. 2006 | Kde vyšla kritika: | Opus musicum I/2007 | Autor kritiky: | Martin Flašar | Datum kritiky: | 20. 2. 2007 | Originál článku byl psán: | česky |
Všechny podrobnosti Tzn. Plný text v češtině Anglický překlad Nahoru„…Jan Škrdlík… …stane se okamžitě živoucím centrem jedinečného světa hudby… …Stroze přísné pasáže Bachovy suity naplnil hlubokým smyslem a tónovou barevností… …Škrdlík a Besa interpretovali Beethovenovu sonátu plným, výrazným tónem navozujícím dojem symfonického zvuku… …Besa přeměnila prostý klavír v opravdu grandiózní záležitost a ohromila svým virtuózním zápalem…“ Soubor/interpret: | Jan Škrdlík – violoncello, Petra Besa – piano | Typ akce: | koncert | Recenzováno: | Bach, Beethoven, Messiaen, Franck | Místo akce: | Konnersreuth, Německo | Datum akce: | 19. 3. 2006 | Kde vyšla kritika: | Der neue Tag | Autor kritiky: | Anastasia Poscharsky-Ziegler | Datum kritiky: | 21. 3. 2006 | Originál článku byl psán: | německy |
Všechny podrobnosti Tzn. Plný text v češtině Originální text Anglický překlad Nahoru„(Škrdlík:) …disponuje neobyčejně širokou zvukovou paletou barev a výraznou, brilantní virtuozitou ve stylu Lynna Harrella. Prodchl vážnou, ušlechtilou, volnou větu bohatým tónem navozujícím pocit temně se lesknoucí rozžhavené lávy a blýskl se smělým tempem následujícího Allegra. (orchestr:) …zvuk smyčců hladký jako hedvábí. Opravdový zápal…“ Soubor/interpret: | Jan Škrdlík – violoncello, Brněnští komorní sólisté | Typ akce: | koncert | Recenzováno: | J.Chr.Bach – Koncert c moll, Jan Zach, Roger Boutry, Edvard Grieg | Místo akce: | Miami, USA, Florida | Datum akce: | 2. 10. 2005 | Kde vyšla kritika: | The Miami Herald | Autor kritiky: | Lawrence Budmen | Datum kritiky: | 6. 10. 2005 | Originál článku byl psán: | anglicky |
Všechny podrobnosti Tzn. Plný text v češtině Originální text Nahoru Na tuto akci vyšlo více kritik – viz předcházející„…Škrdlík se svým violoncellem způsobil opravdovou senzaci… …druhá věta… …zanechala nezapomenutelný dojem a v emotivní Škrdlíkově interpretaci si okamžitě podmanila srdce posluchačů. Toto dílo je bezpochyby jedním z triumfů souboru…“ Soubor/interpret: | Jan Škrdlík – violoncello, Brněnští komorní sólisté | Typ akce: | koncert | Recenzováno: | J.Chr.Bach – Koncert c moll, Jan Zach, Roger Boutry, Edvard Grieg | Místo akce: | Miami, USA, Florida | Datum akce: | 2. 10. 2005 | Kde vyšla kritika: | El Nuevo Herald | Autor kritiky: | Daniel Fernández | Datum kritiky: | 5. 10. 2005 | Originál článku byl psán: | španělsky |
Všechny podrobnosti Tzn. Plný text v češtině Originální text Anglický překlad Nahoru„Skutečným festivalovým výkonem byl sólový recitál brněnského violoncellisty Jana Škrdlíka… …zazářil mj. osobitým pojetím Bachovy 3. suity… Vrcholem solorecitálu bylo skvělé provedení Kodályho Sonáty…“ Soubor/interpret: | Jan Škrdlík – violoncello | Typ akce: | koncert | Recenzováno: | Bach, Kodály, Drude, Matys, Hejnar | Místo akce: | Kroměříž, Česká republika | Datum akce: | 22. 6. 2005 | Kde vyšla kritika: | Opus musicum 4/05 | Autor kritiky: | Jan Grossmann | Datum kritiky: | 14. 9. 2005 | Originál článku byl psán: | česky |
Všechny podrobnosti Tzn. Plný text v češtině Anglický překlad Poznámka: Celý článek je příliš dlouhý, prosím vyhledejte si zbylý text v Opus musicum/IV/05. nebo na internetu. Verze na internetu a v časopise má nepatrné odchylky. Nahoru Na tuto akci vyšlo více kritik – viz předcházející„…skutečně festivalový sólovýkon brněnského violoncellisty Jana Škrdlíka… …zazářil mj. osobitým a naprosto unikátním pojetím Bachovy 3. suity… …vrcholem solorecitálu bylo skvělé provedení Kodályho Sonáty…“ Soubor/interpret: | Jan Škrdlík – violoncello | Typ akce: | koncert | Recenzováno: | Bach, Kodály, Drude, Matys, Hejnar | Místo akce: | Kroměříž, Česká republika | Datum akce: | 22. 6. 2005 | Kde vyšla kritika: | Composer, USA-Bulletin Of American Composers | Autor kritiky: | Jan Grossmann | Datum kritiky: | 14. 9. 2005 | Originál článku byl psán: | anglicky |
Všechny podrobnosti Tzn. Plný text v češtině Originální text Poznámka: Celý článek je příliš dlouhý, prosím vyhledejte si kompletní text na internetu. Jedná se o podobný článek jako v Opus musicum. Oba články – americký a český se ale liší v některých důrazech. Nahoru Na tuto akci vyšlo více kritik – viz předcházející„…v mimoriadnom predvedení sólistu Jana Škrdlíka sa dielo páčilo aj širšiemu publiku… …interpretačným vrcholom festivalu bol violoncelista intenzívneho a objavného výrazu Jan Škrdlík… …v Bachovi sa ukázal ako invenčný interpret s novým pohľadom na staré dobyté územia. Jeho virtuozita a znalosti, citovosť a vášeň sa prejavili v obtiažnej Sonáte pre violoncelo sólo od Kódalyho…“ Soubor/interpret: | Jan Škrdlík – violoncello | Typ akce: | koncert | Recenzováno: | Bach, Kodály, Drude, Matys, Hejnar | Místo akce: | Kroměříž, Česká republika | Datum akce: | 22. 6. 2005 | Kde vyšla kritika: | Hudobný život, Bratislava | Autor kritiky: | Elena Letňanová | Datum kritiky: | červenec 2005 | Originál článku byl psán: | slovensky |
Všechny podrobnosti Tzn. Plný text ve slovenštině Anglický překlad Poznámka: Celý článek je příliš dlouhý, prosím vyhledejte si kompletní text na internetu. Tento článek i oba předcházející jsou reakcí na stejnou akci. Nahoru„Jeho nahrávky jsou tedy obohaceny psychologicky působivým fondem více než třistaletého fyzikálně-estetického interpretačního vývoje. Hudbu Bacha či Myslivečka v jeho provedení vnímáme tedy stejně tak barevně, dynamicky a výrazově bohatou a životnou jako díla Leoše Janáčka či Miloše Štědroně.“ Soubor/interpret: | Jan Škrdlík – violoncello | Typ akce: | CD | Recenzováno: | Mysliveček, Suk, Janáček, Štědroň | Místo akce: | Brno, Česká republika | Datum akce: | 2004 | Kde vyšla kritika: | Rozhlas | Autor kritiky: | Rafael Brom | Datum kritiky: | 14. 6. 2004 | Originál článku byl psán: | česky |
Všechny podrobnosti Tzn. Plný text v češtině Anglický překlad Nahoru„Muzikantské nadšenectví ještě žije a má nápady a kvalitu… …uspokojení dramaturgických nároků jde ruku v ruce s poctivě nastudovanými díly…“ Soubor/interpret: | Jan Škrdlík – violoncello, Brněnští komorní sólisté | Typ akce: | CD | Recenzováno: | Mysliveček, Suk, Janáček, Štědroň | Místo akce: | Brno, Česká republika | Datum akce: | 2004 | Kde vyšla kritika: | Harmonie 11/2004 | Autor kritiky: | Vlasta Reittererová | Datum kritiky: | 28. 11. 2004 | Originál článku byl psán: | česky |
Všechny podrobnosti Tzn. Plný text v češtině Anglický překlad Poznámka: CD obdrželo v Harmonii 11/2004 také nejvyšší možné bodování „Tip Harmonie“ 6 ze 6 bodů a bylo vybráno do rubriky „Tip šéfredaktora“. Nahoru„Vyvážená průzračnost 1. věty Allegro con Brio byla provedena třemi hráči na smyčcové nástroje kultivovaně s precisními nasazeními a pauzami i decentně přiměřeným vedením a zdůrazněním hlasů… …cellista Jan Škrdlík se suitou G dur BWV 1007 dokázal nejen to, že zvládá spletitě obtížnou techniku, ale i to, že Bach může získat naprosto romantické rysy… …vtiskl dílu osobní pečeť. Podařilo se mu vynikajícím způsobem, že polyfonie se rozezvučela jen na jednom melodickém nástroji… …Technicky nejvyšší stránky předvedlo trio vrcholnou, rytmicky vypointovanou hrou ve 3. větě Molto vivace.“ Soubor/interpret: | Smyčcové trio Gideon, Pavel Wallinger – housle, Karel Plocek – viola, Jan Škrdlík – violoncello | Typ akce: | koncert | Recenzováno: | Beethoven, Bach, Haydn, Martinu, Klein | Místo akce: | Weiden, Německo | Datum akce: | 30. 3. 2003 | Kde vyšla kritika: | Der neue Tag Weiden | Autor kritiky: | Christiane Zeigler | Datum kritiky: | 1. 4. 2003 | Originál článku byl psán: | německy |
Všechny podrobnosti Tzn. Plný text v češtině Originální text Anglický překlad Poznámka: Soubor přijal jméno „Smyčcové trio Gideon“ až o něco později, než byla vydána tato kritika. Nahoru„Obdivuji tuto nahrávku pro její klid, koncentraci, pokoru a současně naléhavost s níž neustále v dynamickém proudu meditace pokračuje… …Zachycuje vrcholný výkon violoncellisty a vytříbený interpretační názor a řád.“ Soubor/interpret: | Jan Škrdlík – violoncello | Typ akce: | CD | Recenzováno: | Johann Sebastian Bach Suita I, III, V | Místo akce: | Brno, Česká republika | Datum akce: | 2002 | Kde vyšla kritika: | Opus musicum 2/2003 | Autor kritiky: | Miloš Štědroň | Datum kritiky: | 28. 4. 2003 | Originál článku byl psán: | česky |
Všechny podrobnosti Tzn. Plný text v češtině Anglický překlad Nahoru Na tuto akci vyšlo více kritik – viz předcházející„…nejen zajímavé, ale skutečně nevšední… …otevírá nám jeho pohled pozoruhodný svět barokních reálií…“ Soubor/interpret: | Jan Škrdlík – violoncello | Typ akce: | CD | Recenzováno: | Johann Sebastian Bach Suita I, III, V | Místo akce: | Praha, Česká republika | Datum akce: | 2002 | Kde vyšla kritika: | Rozhlas | Autor kritiky: | Rafael Brom | Datum kritiky: | 27. 1. 2003 | Originál článku byl psán: | česky |
Všechny podrobnosti Tzn. Plný text v češtině Anglický překlad Nahoru„…I v nejobtížnějších úsecích sólista zvládá všechna úskalí s naprostou samozřejmostí a na prvním místě zůstává hudební sdělení. Obsahově i technicky stojí interpret na výši a tak Kodályova sonáta znamená pro milovníky violoncellové hry doslova lahůdku.“ Soubor/interpret: | Jan Škrdlík – violoncello, Renata Ardaševová – piano | Typ akce: | CD | Recenzováno: | Janáček, Martinů, Kodály | Místo akce: | Ostrava, Česká republika | Datum akce: | 1998 | Kde vyšla kritika: | Hudební rozhledy 4/1999 | Autor kritiky: | Ludmila Vlková | Datum kritiky: | 1. 4. 1999 | Originál článku byl psán: | česky |
Všechny podrobnosti Tzn. Plný text v češtině Anglický překlad Nahoru Na tuto akci vyšlo více kritik – viz předcházející„Jeho ušlechtilý tón a kvalitní technická připravenost prolínají všechny tři skladby CD… …náročný program předkládá Jan Škrdlík s vyzrálostí i s muzikalitou… …Sólová sonáta Zoltána Kodályho je ideální příležitostí právě pro hráče typu Jana Škrdlíka… …stvrzuje jeho kvality, možnosti a perspektivy.“ Soubor/interpret: | Jan Škrdlík – violoncello, Renata Ardaševová – piano | Typ akce: | CD | Recenzováno: | Janáček, Martinů, Kodály | Místo akce: | Ostrava, Česká republika | Datum akce: | 1998 | Kde vyšla kritika: | Harmonie 11/1999 | Autor kritiky: | Eva Vítová | Datum kritiky: | 1. 11. 1999 | Originál článku byl psán: | česky |
Všechny podrobnosti Tzn. Plný text v češtině Anglický překlad Nahoru Na tuto akci vyšlo více kritik – viz předcházející„…vyznačuje se nejen entusiasmem hudebního mladí, ale neobyčejnou vyzrálostí projevu. Souhra obou instrumentalistů je výtečná, ve všech skladbách je zřejmý výborný rytmus se smyslem pro zvukovou barvu a muzikálnost.“ Soubor/interpret: | Jan Škrdlík – violoncello, Renata Ardaševová – piano | Typ akce: | CD | Recenzováno: | Janáček, Martinů, Kodály | Místo akce: | Ostrava, Česká republika | Datum akce: | 1998 | Kde vyšla kritika: | Týdeník Rozhlas | Autor kritiky: | Eva Šlapanská | Datum kritiky: | 21. 6. 1999 | Originál článku byl psán: | česky |
Všechny podrobnosti Tzn. Plný text v češtině Anglický překlad Nahoru„…snímky, Miroslava Petráše a Jana Škrdlíka… …hodně akcentují folkloristické názvuky… …mají svou tvář a linku…“ Soubor/interpret: | Jan Škrdlík, Jiří Bárta, Miroslav Petráš – violoncello | Typ akce: | CD | Recenzováno: | Zoltán Kodály | Místo akce: | Ostrava, Česká republika | Datum akce: | 27. 11. 1998 | Kde vyšla kritika: | Harmonie 11/2003 | Autor kritiky: | Jindřich Bálek | Datum kritiky: | 7. 11. 2003 | Originál článku byl psán: | česky |
Všechny podrobnosti Tzn. Plný text v češtině Anglický překlad Poznámka: Článek je obsažnější, je recenzí CD Jiřího Bárty. Celý k dispozici v časopisu Harmonie 11/2003. Nahoru„…bezkonkurenčně krásné provedení Třetí sonáty Bohuslava Martinů… …všechny znaky interpretační dokonalosti… …Oba se tu na svých nástrojích nejen krásně rozezpívali, ale dokázali skladbu realizovat i s nesmírně bohatými barvami a přesným vystižením střídavých nálad… …jakoby neexistují žádné technické problémy…“ Soubor/interpret: | Jan Škrdlík – violoncello, Renata Ardaševová – klavír | Typ akce: | koncert | Recenzováno: | Leoš Janáček, Bohuslav Martinů, Cézar Franck | Místo akce: | Plzeň, Česká republika | Datum akce: | 5. 2. 1998 | Kde vyšla kritika: | Plzeňský deník | Autor kritiky: | jf | Datum kritiky: | 20. 2. 1998 | Originál článku byl psán: | česky |
Všechny podrobnosti Tzn. Plný text v češtině Anglický překlad
!!!CELLO.CZ – již 34 let ve službách krásné hudby!!!
| |