recenze koncertů, nahrávek a dalších projektů našich umělců:


            CD – 2017      •      koncert – 23. 4. 2017  •  koncert – 12. 11. 2016   •   koncert – 11. 11. 2016    •    koncert – 26. 4. 2015
                          koncert – 14. 5. 2013  •  koncert – 26. 2. 2012    •    koncert – 24. 10. 2011  •  koncert – 28. 3. 2006
      CD – 28. 3. 2006    •    CD – 28. 3. 2006  •  koncert – 19. 3. 2006  •  koncert – 2. 10. 2005    •    koncert – 2. 10. 2005
                                        koncert – 22. 6. 2005     •     koncert – 22. 6. 2005    •    koncert – 22. 6. 2005  •  CD – 2004   •   CD – 2004
  koncert – 30. 3. 2003  •  CD – 2002  •  CD – 2002    •    CD – 1998  •  CD – 1998  •  CD – 1998    •    CD – 27. 11. 1998  •  koncert – 5. 2. 1998


Hudba   

CD, Omar Rojas, Jan Škrdlík – Sanz Briz – 2017, Miroslav, Hudební rozhledy 8/2017
Komorní koncert – 23. 4. 2017, Marktredwitz Brand, Frankenpost
Violoncellový recitál III. – 12. 11. 2016, Hereford, Hereford Times
Violoncellový recitál II. – 11. 11. 2016, Hereford, Hereford Times
Nedělní setkání s hudbou J.S.Bacha a O.Messiaena – 26. 4. 2015, Brno, MUSICOLOGICA, ISSN 1805-370X
Koncert Spolku přátel hudby – 14. 5. 2013, Brno, KAM v Brně 07/08/2013
Komorní koncert – 26. 2. 2012, Fockenfeld, Der neue Tag
Koncert Společnosti Bohuslava Martinů – 24. 10. 2011, Brno, KAM v Brně XII/2011
Mimořádný koncert – 28. 3. 2006, Brno, Právo
Kritika CD – 28. 3. 2006, Brno, Harmonie 11/2006
Kritika CD – 28. 3. 2006, Brno, Opus musicum I/2007
Abonentní koncert – 19. 3. 2006, Konnersreuth, Der neue Tag
Festival Miami – 2. 10. 2005, Miami, The Miami Herald
Festival Miami – 2. 10. 2005, Miami, El Nuevo Herald
Forfest 05 – 22. 6. 2005, Kroměříž, Opus musicum 4/05
Forfest 05 – 22. 6. 2005, Kroměříž, Composer, USA-Bulletin Of American Composers
Forfest 05 – 22. 6. 2005, Kroměříž, Hudobný život, Bratislava
CD, Česká hudba 4 století – 2004, Brno, Rozhlas
CD, Česká hudba 4 století – 2004, Brno, Harmonie 11/2004
Abonentní koncert – 30. 3. 2003, Weiden, Der neue Tag Weiden
CD-Bachovy suity – 2002, Brno, Opus musicum 2/2003
CD-Bachovy suity – 2002, Praha, Rozhlas
CD, Janáček, Martinů, Kodály – 1998, Ostrava, Hudební rozhledy 4/1999
CD, Janáček, Martinů, Kodály – 1998, Ostrava, Harmonie 11/1999
CD, Janáček, Martinů, Kodály – 1998, Ostrava, Týdeník Rozhlas
Porovnání nahrávek Kodályovy Sonáty – 27. 11. 1998, Ostrava, Harmonie 11/2003
Recenze violoncellového recitálu v Plzni – 5. 2. 1998, Plzeň, Plzeňský deník


CD Omar Rojas, Jan Škrdlík – Sanz Briz

Nahoru

„…Z každého taktu je znát citlivý přístup Brněnských komorních sólistů v čele s jejich uměleckým vedoucím Pavlem Fajtlem… Recitátor Richard Wilson se oprostil od běžné civilnosti slovního projevu. Pochopil, že by byla jak proti Škrdlíkovým veršům, tak proti Rojasově hudbě… …z jeho úst zní angličtina krásná a libozvučná…“

Soubor/interpret: Richard Wilson – recitace, Omar Rojas – kytara, Brněnští komorní sólisté
Typ akce: CD
Recenzováno: Omar Rojas, Jan Škrdlík
Místo akce: Miroslav, Česká republika
Datum akce: 2017
Kde vyšla kritika: Hudební rozhledy 8/2017
Autor kritiky: Jaroslav Someš
Datum kritiky: 1. 8. 2017
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad


Kritika na koncert P. Fajtla (housle), J. Škrdlíka (violoncello) a V. Bébara (cembalo) v německém Brandu

Nahoru

Sonátou č. 2 D dur pro violoncello a cembalo povyšuje Škrdlík úroveň vystoupení na další stupeň. V rychlých a vzdušných melodiích souzní výborně s Bébarovým cembalem při společném tanci... ...Škrdlík a Fajtl spolu při hře výborně vychází a připravují posluchačům úžasný hudební zážitek...“

Soubor/interpret: Favel Fajtl – housle, Jan Škrdlík – violoncello, Petra Besa – piano
Typ akce: koncert
Recenzováno: Bach, Dvořák, Kodály
Místo akce: Marktredwitz Brand, Německo
Datum akce: 23. 4. 2017
Kde vyšla kritika: Frankenpost
Autor kritiky: Matthias Kuhn
Datum kritiky: 26. 4. 2017
Originál článku byl psán:   německy

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Originální text   Anglický překlad


Kritika na koncert J. Škrdlíka (violoncello) a P. Besy (klavír) v anglickém Herefordu

Nahoru

„Petra klidná, nestranná, téměř netečná, jakoby hudba bez nějakého úsilí sama proudila z jejích prstů. Jan, velmi živý, reagující na každou změnu hudby, působící dojmem, že to, co hraje, prožívá znovu a znovu, jakoby poprvé.“

Soubor/interpret: Jan Škrdlík – violoncello, Petra Besa – piano
Typ akce: koncert
Recenzováno: Bach, Dvořák, Kodály
Místo akce: Hereford, Velká Británie
Datum akce: 12. 11. 2016
Kde vyšla kritika: Hereford Times
Autor kritiky: Peter Williams
Datum kritiky: 3. 1. 2017
Originál článku byl psán:   anglicky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Originální text

Poznámka: Jedná se o stejnou kritiku, jako na koncert 11.11.2017 taktéž v Herefordu.


Kritika na koncert J. Škrdlíka (violoncello) v anglickém Herefordu

Nahoru

„Slyšeli jsme tolik nového; a to nemluvím o známých melodiích, ale o těch součástech díla, které jsou za normálních okolností vnořené do celkové struktury a které se náhle zjeví podobně, jako je tomu v případě stromu, který bez listí dá vyniknout síle a kráse svých větévek a větví.“

Soubor/interpret: Jan Škrdlík – violoncello
Typ akce: koncert
Recenzováno: Bach, Dvořák, Kodály
Místo akce: Hereford, Velká Británie
Datum akce: 11. 11. 2016
Kde vyšla kritika: Hereford Times
Autor kritiky: Peter Williams
Datum kritiky: 3. 1. 2017
Originál článku byl psán:   anglicky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Originální text

Poznámka: Jedná se o stejnou kritiku, jako na koncert 12.11.2017 taktéž v Herefordu.


Kritika na koncert souboru Ensemble Messiaen a Alfreda Strejčka

Nahoru

„(Jan Škrdlík:) Vrcholem „bachovské“ první půli bylo bezesporu Preludium ze Suity č. 3 C dur pro sólové violoncello, BWV 1009 v podání Jana Škrdlíka. Virtuozní skladba s četnými kontrasty patří mezi pomyslný Olymp violoncellového repertoáru a její provádění vyžaduje zarputilost a sílu stejně jako cit pro intimitu. Škrdlík oba tyto póly dokonale sjednotil a rozezněl svůj nástroj do plného sytého zvuku, který však neubíral skladbě na zpěvnosti.
(celý soubor:) Soubor vystavěl každou větu s jedinečným výrazem odpovídajícím jejímu duchovnímu obsahu, a přesto ani jednu z nich neoddělil od celku. (…) Těleso dbalo na barvy a kontrasty s až dojemnou pečlivostí, každý jako by měl na paměti, že nesmí vyčnívat, dokud k tomu samotná hudba nedá svolení.“

Soubor/interpret: Ensemble Messiaen, Jiří Besperát – housle, Kateřina Váchová Soukalová – klarinet, Jan Škrdlík – violoncello, Šárka Besperátová – klavír
Typ akce: koncert
Recenzováno: Bach, Messiaen
Místo akce: Brno, Česká republika
Datum akce: 26. 4. 2015
Kde vyšla kritika: MUSICOLOGICA, ISSN 1805-370X
Autor kritiky: Petra Čtveráčková
Datum kritiky: 5. 5. 2015
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad


Kritika na koncert Brněnských komorních sólistů

Nahoru

„(celý soubor:) …společně vytvořili večer plný kouzelného muzicírování… (Kateřina Bílková:) Sonátu C dur pro cembalo a smyčce J. A. Bendy s virtuózní bravurou a nadýchaně provedla cembalistka Kateřina Bílková… (Jan Škrdlík:) …v Koncertu č. 9 B dur G 482 pro violoncello a orchestr s výrazovým procítěním, měkkým a kulatým tónem exceloval Jan Škrdlík.“

Soubor/interpret: Brněnští komorní sólisté,
Pavel Fajtl – housle, Kateřina Bílková – cembalo, Jan Škrdlík – violoncello
Typ akce: koncert
Recenzováno: Bach, Benda, Boccherini, Dvořák
Místo akce: Brno, Česká republika
Datum akce: 14. 5. 2013
Kde vyšla kritika: KAM v Brně 07/08/2013
Autor kritiky: Karla Hofmannová
Datum kritiky: 26. 6. 2013
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad


Svět citu v hudbě a obraze

Nahoru

„(Bach:) …VI. suita D dur BWV 1012 pro violoncello sólo Johanna Sebastiana Bacha… …byla Škrdlíkem interpretována s velkou agogikou a dynamikou. Náročnou technickou výzvu zvládl violoncellista mistrovsky, s velkým citem a krásným tónem… (Debussy:) Interpretace působivě korespondovala s obsahem… (Franck:) Ve finální větě Allegretto poco mosso oba nástroje vypjaly hráčsky melodii a nádherně spolu korespondovaly. Následovalo opět velkolepé klavírní sólo v nádherném podání Besy.“

Soubor/interpret: Jan Škrdlík – violoncello, Petra Besa – piano
Typ akce: koncert
Recenzováno: J.S.Bach, Messiaen, Debussy, Franck
Místo akce: Fockenfeld, Německo
Datum akce: 26. 2. 2012
Kde vyšla kritika: Der neue Tag
Autor kritiky: Christiane Zeigler
Datum kritiky: 28. 12. 2012
Originál článku byl psán:   německy

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Originální text   Anglický překlad


Hudba mezi obrazy

Nahoru

„…Výkon reprezentanta české violoncellové školy Jana Škrdlíka byl pozoruhodný a přispěl k vyvrcholení večera. Skladbu interpretoval s velkou muzikálností, výbornými výrazovými prostředky, citlivostí, vnitřním klidem a pokorou k dílu Bohuslava Martinů. Výkon Jana Škrdlíka a Renaty Ardaševové byl obdivuhodný a posluchači odměnili oba umělce dlouhotrvajícím potleskem…“

Soubor/interpret: Jan Škrdlík – violoncello, Renata Ardaševová – piano
Typ akce: koncert
Recenzováno: Martinů
Místo akce: Brno, Česká republika
Datum akce: 24. 10. 2011
Kde vyšla kritika: KAM v Brně XII/2011
Autor kritiky: Eva Šlapanská
Datum kritiky: 28. 11. 2011
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad


Kritika na slavnostní koncert v Besedním domě v Brně

Nahoru

„Výkon Škrdlíkův je svrchovaný; nad perfektní technikou se vznáší citové zaujetí, s nímž sólista proniká do nejzazších zákoutí hrané skladby.“

Soubor/interpret: Jan Škrdlík – violoncello, Petra Besa – piano
Typ akce: koncert
Recenzováno: Beethoven, Debussy, Franck
Místo akce: Brno, Česká republika
Datum akce: 28. 3. 2006
Kde vyšla kritika: Právo
Autor kritiky: Jan Trojan
Datum kritiky: 4. 4. 2006
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad


Kritika na CD – live snímek z Besedního domu

Nahoru
Na tuto akci vyšlo více kritik – viz předcházející

„…spojení obrovského, nefalšovaného citového zaujetí a spolehlivé techniky přináší příjemný posluchačský zážitek… Zdá se mi, že se snad cellista pro tuto hudbu narodil… …krásným tónem disponující cellista a citlivě kooperující pianistka dostali z této hudby maximum…“

Soubor/interpret: Jan Škrdlík – violoncello, Petra Besa – piano
Typ akce: CD
Recenzováno: Beethoven, Debussy, Franck
Místo akce: Brno, Česká republika
Datum akce: 28. 3. 2006
Kde vyšla kritika: Harmonie 11/2006
Autor kritiky: Luboš Stehlík
Datum kritiky: 28. 11. 2006
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad

Poznámka: CD obdrželo pět H


Daší kritika na CD – live snímek z Besedního domu

Nahoru
Na tuto akci vyšlo více kritik – viz předcházející

„…Souhra obou umělců je příkladná… …dávkou elegance, jakou můžeme očekávat od Středoevropanů vychovaných v německé tradici… …Celý kompaktní disk je pak pozoruhodným snímkem živého vystoupení dvou výborných hráčů a rozmnožuje poměrně skrovnou sbírku hudebních nahrávek z provenience brněnských interpretů a těles…“

Soubor/interpret: Jan Škrdlík – violoncello, Petra Besa – piano
Typ akce: CD
Recenzováno: Beethoven, Debussy, Franck
Místo akce: Brno, Česká republika
Datum akce: 28. 3. 2006
Kde vyšla kritika: Opus musicum I/2007
Autor kritiky: Martin Flašar
Datum kritiky: 20. 2. 2007
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad


Kritika na abonentní koncert na zámku Fockenfeld v Německu

Nahoru

„…Jan Škrdlík… …stane se okamžitě živoucím centrem jedinečného světa hudby… …Stroze přísné pasáže Bachovy suity naplnil hlubokým smyslem a tónovou barevností… …Škrdlík a Besa interpretovali Beethovenovu sonátu plným, výrazným tónem navozujícím dojem symfonického zvuku… …Besa přeměnila prostý klavír v opravdu grandiózní záležitost a ohromila svým virtuózním zápalem…“

Soubor/interpret: Jan Škrdlík – violoncello, Petra Besa – piano
Typ akce: koncert
Recenzováno: Bach, Beethoven, Messiaen, Franck
Místo akce: Konnersreuth, Německo
Datum akce: 19. 3. 2006
Kde vyšla kritika: Der neue Tag
Autor kritiky: Anastasia Poscharsky-Ziegler
Datum kritiky: 21. 3. 2006
Originál článku byl psán:   německy

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Originální text   Anglický překlad


Koncert na Festivalu Miami – deník The Miami Herald

Nahoru

„(Škrdlík:) …disponuje neobyčejně širokou zvukovou paletou barev a výraznou, brilantní virtuozitou ve stylu Lynna Harrella. Prodchl vážnou, ušlechtilou, volnou větu bohatým tónem navozujícím pocit temně se lesknoucí rozžhavené lávy a blýskl se smělým tempem následujícího Allegra. (orchestr:) …zvuk smyčců hladký jako hedvábí. Opravdový zápal…“

Soubor/interpret: Jan Škrdlík – violoncello, Brněnští komorní sólisté
Typ akce: koncert
Recenzováno: J.Chr.Bach – Koncert c moll, Jan Zach, Roger Boutry, Edvard Grieg
Místo akce: Miami, USA, Florida
Datum akce: 2. 10. 2005
Kde vyšla kritika: The Miami Herald
Autor kritiky: Lawrence Budmen
Datum kritiky: 6. 10. 2005
Originál článku byl psán:   anglicky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Originální text


Kritika ve španělsky píšícím deníku El Nuevo Herald

Nahoru
Na tuto akci vyšlo více kritik – viz předcházející

„…Škrdlík se svým violoncellem způsobil opravdovou senzaci… …druhá věta… …zanechala nezapomenutelný dojem a v emotivní Škrdlíkově interpretaci si okamžitě podmanila srdce posluchačů. Toto dílo je bezpochyby jedním z triumfů souboru…“

Soubor/interpret: Jan Škrdlík – violoncello, Brněnští komorní sólisté
Typ akce: koncert
Recenzováno: J.Chr.Bach – Koncert c moll, Jan Zach, Roger Boutry, Edvard Grieg
Místo akce: Miami, USA, Florida
Datum akce: 2. 10. 2005
Kde vyšla kritika: El Nuevo Herald
Autor kritiky: Daniel Fernández
Datum kritiky: 5. 10. 2005
Originál článku byl psán:   španělsky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Originální text   Anglický překlad


FORFEST 2005, kritika, reagující na 3 vystoupení Jana Škrdlíka – 23., 24. a 26. 5. 2005

Nahoru

„Skutečným festivalovým výkonem byl sólový recitál brněnského violoncellisty Jana Škrdlíka… …zazářil mj. osobitým pojetím Bachovy 3. suity… Vrcholem solorecitálu bylo skvělé provedení Kodályho Sonáty…“

Soubor/interpret: Jan Škrdlík – violoncello
Typ akce: koncert
Recenzováno: Bach, Kodály, Drude, Matys, Hejnar
Místo akce: Kroměříž, Česká republika
Datum akce: 22. 6. 2005
Kde vyšla kritika: Opus musicum 4/05
Autor kritiky: Jan Grossmann
Datum kritiky: 14. 9. 2005
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad

Poznámka: Celý článek je příliš dlouhý, prosím vyhledejte si zbylý text v Opus musicum/IV/05. nebo na internetu. Verze na internetu a v časopise má nepatrné odchylky.


FORFEST 2005, v americkém časopise soudobých skladatelů

Nahoru
Na tuto akci vyšlo více kritik – viz předcházející

„…skutečně festivalový sólovýkon brněnského violoncellisty Jana Škrdlíka… …zazářil mj. osobitým a naprosto unikátním pojetím Bachovy 3. suity… …vrcholem solorecitálu bylo skvělé provedení Kodályho Sonáty…“

Soubor/interpret: Jan Škrdlík – violoncello
Typ akce: koncert
Recenzováno: Bach, Kodály, Drude, Matys, Hejnar
Místo akce: Kroměříž, Česká republika
Datum akce: 22. 6. 2005
Kde vyšla kritika: Composer, USA-Bulletin Of American Composers
Autor kritiky: Jan Grossmann
Datum kritiky: 14. 9. 2005
Originál článku byl psán:   anglicky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Originální text

Poznámka: Celý článek je příliš dlouhý, prosím vyhledejte si kompletní text na internetu. Jedná se o podobný článek jako v Opus musicum. Oba články – americký a český se ale liší v některých důrazech.


FORFEST 2005, další kritika na stejný koncert, tentokrát ze Slovenska

Nahoru
Na tuto akci vyšlo více kritik – viz předcházející

„…v mimoriadnom predvedení sólistu Jana Škrdlíka sa dielo páčilo aj širšiemu publiku… …interpretačným vrcholom festivalu bol violoncelista intenzívneho a objavného výrazu Jan Škrdlík… …v Bachovi sa ukázal ako invenčný interpret s novým pohľadom na staré dobyté územia. Jeho virtuozita a znalosti, citovosť a vášeň sa prejavili v obtiažnej Sonáte pre violoncelo sólo od Kódalyho…“

Soubor/interpret: Jan Škrdlík – violoncello
Typ akce: koncert
Recenzováno: Bach, Kodály, Drude, Matys, Hejnar
Místo akce: Kroměříž, Česká republika
Datum akce: 22. 6. 2005
Kde vyšla kritika: Hudobný život, Bratislava
Autor kritiky: Elena Letňanová
Datum kritiky: červenec 2005
Originál článku byl psán:   slovensky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text ve slovenštině   Anglický překlad

Poznámka: Celý článek je příliš dlouhý, prosím vyhledejte si kompletní text na internetu. Tento článek i oba předcházející jsou reakcí na stejnou akci.


Jan Škrdlík hraje Myslivečka a Štědroně

Nahoru

„Jeho nahrávky jsou tedy obohaceny psychologicky působivým fondem více než třistaletého fyzikálně-estetického interpretačního vývoje. Hudbu Bacha či Myslivečka v jeho provedení vnímáme tedy stejně tak barevně, dynamicky a výrazově bohatou a životnou jako díla Leoše Janáčka či Miloše Štědroně.“

Soubor/interpret: Jan Škrdlík – violoncello
Typ akce: CD
Recenzováno: Mysliveček, Suk, Janáček, Štědroň
Místo akce: Brno, Česká republika
Datum akce: 2004
Kde vyšla kritika: Rozhlas
Autor kritiky: Rafael Brom
Datum kritiky: 14. 6. 2004
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad


CD Mysliveček – Suk – Janáček – Štědroň

Nahoru

„Muzikantské nadšenectví ještě žije a má nápady a kvalitu… …uspokojení dramaturgických nároků jde ruku v ruce s poctivě nastudovanými díly…“

Soubor/interpret: Jan Škrdlík – violoncello, Brněnští komorní sólisté
Typ akce: CD
Recenzováno: Mysliveček, Suk, Janáček, Štědroň
Místo akce: Brno, Česká republika
Datum akce: 2004
Kde vyšla kritika: Harmonie 11/2004
Autor kritiky: Vlasta Reittererová
Datum kritiky: 28. 11. 2004
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad

Poznámka: CD obdrželo v Harmonii 11/2004 také nejvyšší možné bodování „Tip Harmonie“ 6 ze 6 bodů a bylo vybráno do rubriky „Tip šéfredaktora“.


Kritika na vystoupení Smyčcového tria Gideon

Nahoru

„Vyvážená průzračnost 1. věty Allegro con Brio byla provedena třemi hráči na smyčcové nástroje kultivovaně s precisními nasazeními a pauzami i decentně přiměřeným vedením a zdůrazněním hlasů… …cellista Jan Škrdlík se suitou G dur BWV 1007 dokázal nejen to, že zvládá spletitě obtížnou techniku, ale i to, že Bach může získat naprosto romantické rysy… …vtiskl dílu osobní pečeť. Podařilo se mu vynikajícím způsobem, že polyfonie se rozezvučela jen na jednom melodickém nástroji… …Technicky nejvyšší stránky předvedlo trio vrcholnou, rytmicky vypointovanou hrou ve 3. větě Molto vivace.“

Soubor/interpret: Smyčcové trio Gideon, Pavel Wallinger – housle, Karel Plocek – viola, Jan Škrdlík – violoncello
Typ akce: koncert
Recenzováno: Beethoven, Bach, Haydn, Martinu, Klein
Místo akce: Weiden, Německo
Datum akce: 30. 3. 2003
Kde vyšla kritika: Der neue Tag Weiden
Autor kritiky: Christiane Zeigler
Datum kritiky: 1. 4. 2003
Originál článku byl psán:   německy

Bez podrobností   Tzn.   Plný text v češtině   Originální text   Anglický překlad

Poznámka: Soubor přijal jméno „Smyčcové trio Gideon“ až o něco později, než byla vydána tato kritika.

PLNÝ TEXT V ČEŠTINĚ:

Nahoru

"Tafelmusik" a bolestné Variace

Brněnské smyčcové trio přesvědčuje na Fockenfeldském zámku díly čtyř století

Fockenfeld.

Pavel Wallinger (housle) se svým Brněnským smyčcovým triem (Karel Plocek - viola, Jan Škrdlík - violoncello) byl zase jednou skvělým uměleckým i hudebním zážitkem v rámci Fockenfedských zámeckých koncertů. Na pestrém programu byla díla čtyř století, a to Beethovena, Bacha, Martinů a Kleina.

Koncert začal jako zastaveníčko i komorně hudebně vážně smyčcovým triem Es dur, op. 3 Ludwiga van Beethovena. Vyvážená průzračnost 1. věty Allegro con Brio byla provedena třemi hráči na smyčcové nástroje kultivovaně s precisními nasazeními a pauzami i decentně přiměřeným vedením a zdůrazněním hlasů. Janu Škrdlíkovi (cello) se neodolatelným provedením povedlo, že dokonce i banálně působící sledy tónů se staly obzvláštním sluchovým zážitkem. Bohužel bylo toto dílo po první větě přerušeno potleskem, ale hudebníci se tím nenechali ovlivnit a taktně pokračovali zpěvným Andantem k divokému Finále.

V 19. století a ještě přelomu 20. století byly sólové suity Johanna Sebastiana Bacha pokládány spíše za obtížné etudy než za sólové kusy pro koncertní sál. Cellista Jan Škrdlík se suitou G dur BWV 1007 dokázal nejen to, že zvládá spletitě obtížnou techniku, ale i to, že Bach může získat naprosto romantické rysy. O romantismu v barokní hudbě mohou existovat rozdílné názory, avšak Škrdlík vtiskl dílu osobní pečeť. Podařilo se mu vynikajícím způsobem, že polyfonie se rozezvučela jen na jednom melodickém nástroji.

Po lichotivé "tafelmusic", elegantně příjemném divertimentu pro housle, violu a violoncello, které Josef Haydn okořenil razantními běhy, humornými závěry a svižnými tempy, následovalo "mírně moderní" Duo č. 2 pro housle a violoncello od Bohuslava Martinů. Mysleli jsme si, že slyšíme podstatně více nástrojů. Téměř jako nějaký malý smyčcový orchestr vyplnilo Brněnské smyčcové trio [sic] zámecký sál zvukem a zřetelně ukázalo "optimismus šťastného a klidného života" Martinů.

Mocně působivým, strhujícím vrcholem večera, jehož síla brala až dech, bylo nepochybně Trio Gideona Kleina, které skladatel napsal za svrchovaně nepříznivých podmínek v koncentračním táboře Terezín. Takřka úchvatně bolestně zněly Variace na moravskou lidovou píseň, které Klein vložil do díla jako 2. větu. Technicky nejvyšší stránky předvedlo trio vrcholnou, rytmicky vypointovanou hrou ve 3. větě Molto vivace. Publikum nešetřilo po celkově umělecky vyzrálém koncertě potleskem a tři hráči rádi zahráli dva přídavky.

ORIGINÁLNÍ TEXT:

Nahoru

Tafelmusik und schmerzvolle Variationen

Brünner Streichertrio überzeugt beim Fockenfelder Schlosskonzert mit Werken aus vier Jahrhunderten

Fockenfeld.

Wieder einmal war Pavel Wallinger (Violine) mit seinem Brünner Streichertrio (Karel Plocek, Viola, Jan Škrdlík, Violoncello) ein künstlerischer und musikalischer Hochgenuss innerhalb der Fockenfelder Schlosskonzerte. Auf dem abwechslungsreichen Programm standen Werke aus vier Jahrhunderten von Beethoven, Bach, Haydn, Martinu und Klein.

Serenadenhaft und kammermusikalisch ernst begann das Konzert mit dem Streichertrio in Es-Dur, Op. 3 von Ludwig van Beethoven. Die ausgewogene Durchsichtigkeit des 1. Satzes "Allegro con Brio" wurde durch präzise Einsätze und Pausen, sowie dezent angemessene Stimmführung und Hervorhebung einzelner Phrasen von den drei Streichern kultiviert ausgeführt. Jan Škrdlík (Cello)gelang es, selbst banal wirkende 1-Tonfolgen durch bestechende Ausführung zu einem besonderen Hörerlebnis werden zu lesen. Leider wurde das Werk nach dem ersten Satz durch Beifall unterbrochen, durch die Musiker ließen sich davon nicht beeindrucken und fuhren zartfühlend gesanglich mit dem Andante zu einem furiosen Finalefort.

Im 19. Jahrhundert und noch um die Wendezum 20. galten Johann Sebastian Bach Solosuiten für Cello eher als knifflige Etüden, denn als Solostücke für den Konzertsaal. Cellist Jan Škrdlík bewies mit der suite in G-Dur BWV 1007 nicht nur, dass er die verzwickt-schwierige Technik beherrscht, sondern auch, dass Bach durchaus romantische Züge annehmen kann. Man mag über Romantizismen in Barockmusik geteilter Meinung sein, doch Škrdlík drückte dem Werk mit hinreißender Emotion, großer Agogik und Dynamik seinen persönlichen Stempel auf. Ihm gelang es hervorragend, die Polyphonie auf nur einen Melodieinstrument erklingen zu lassen.

Der schmeichelnden Tafelmusik, einen elegant-gefälligen Divertimento für Violine, Viola und Violoncello das Josef Haydn durch rasante Läufe, humorige Schlüsse und schmissige Rhythmen aufgepeppt hat folgte "gemäßigt modern" das Duo Nr. 2 für Violine und Violoncello von Bohuslav Martinu. Man meinte, wesentlich mehr Instrumente zu hören. Fast wie ein kleines Streichorchester füllte das Brünner Trio [sic] den Schlosssaal klanglich aus und zeigte deutlich die "Bejahung des glücklichen und ruhigen Lebens" Martinus.

Der eindringliche, mitreißende und atemlos gedrängte Höhepunkt des Abends war zweifellos das Trio von Gideon Klein, das der Komponist unter widrigsten Bedingungen im KZ Theresienstadt schrieb. Geradezu die Variationen über ein mährisches Volkslied, die Klein als 2. Satz in das Werk stellte. Technische Glanzpunkte setzte das Trio mit atemlosern, rhythmisch pointiertem Spiel im 3. Satz "Molto vivace". Das Publikum sparte nach dem insgesamt künstlerisch ausgereiften Konzert nicht mit Beifall und die drei Streicher gaben gern zwei Zugaben.

ANGLICKÝ PŘEKLAD:

Nahoru

The Brno string trio gives a very convincing performance of works spanning four centuries.

Fockenfeld, Germany.

Once again, Pavel Wallinger (violin) and his string trio from Brno, CZ (Karel Plocek, viola and Jan Skrdlik, cello) proved to be a delightful musical highlight during the series of Fockenfelder Schlosskonzerts. Making up the wide spectrum of their performance were works spanning four centuries by Beethoven, Bach, Haydn, Martinů and Klein.

The concert began in the style of serenades and chamber music with the string trio performing in Es-Dur, Op. 3 by Ludwig van Beethoven. The balanced clarity of the first movement "Allegro con Brio" was performed in a refined manner by the trio of string musicians, with precise lead-ins and pauses throughout, as well as carefully calculated sound play in individual parts. Jan Škrdlík (cello) was able to make the seemingly banal 1-tone sequence of sounds a very pleasant musical delight to the ears through his captivating performance. Unfortunately, the piece was drowned out by the sound of applause after the first movement, but the musicians didn't let that deter them from the task at hand, tenderly continuing with the Andante and then on to an intense finale.

In the 19th century and even at the beginning of the 20th century, Johann Sebastian Bach's solo suites for cello were considered more as tricky etudes than as solo pieces to be performed in the concert hall. With the Suite No. 1 G major for Cello solo, BWV 1007, cellist Jan Skrdlik not only proved that he could master the tricky and difficult technique required to play the piece, but also that Bach can take on definitely romantic characteristics. There may be different opinions concerning romanticism in Baroque music, but Skrdlik gave the work his own personal expression with passionate emotion and dynamism. He succeeded in demonstrating the wide melodic spectrum of what only one instrument is capable of.

An elegant, yet lively divertimento for violin, viola and cello by Josef Haydn, was followed by the more modern Duo for Violin and Cello No. 2, H. 371 by Bohuslav Martinu. The impression made on the listener was essentially that of a small string orchestra performing, almost a confirmation of Martinu's happy and peaceful life.

The penetrating, moving and breathless climax of the evening was no doubt the trio of Gideon Klein, which was written under the most adverse conditions in the concentration camp in Theresienstadt. The sounds of his variations of a Moravian folksong, which he included in the second movement, were absolutely overpowering in their beauty. The Trio offered a breathtaking display of technical highlights in the 3rd movement, "Molto Vivace". The audience enthusiastically responded to the very professional performed concert with heavy applause and the three artistically accomplished string musicians most willingly gave two encores.

Škrdlíkovo CD Bachových suit hodnocení, informace, názory

Nahoru

„Obdivuji tuto nahrávku pro její klid, koncentraci, pokoru a současně naléhavost s níž neustále v dynamickém proudu meditace pokračuje… …Zachycuje vrcholný výkon violoncellisty a vytříbený interpretační názor a řád.“

Soubor/interpret: Jan Škrdlík – violoncello
Typ akce: CD
Recenzováno: Johann Sebastian Bach Suita I, III, V
Místo akce: Brno, Česká republika
Datum akce: 2002
Kde vyšla kritika: Opus musicum 2/2003
Autor kritiky: Miloš Štědroň
Datum kritiky: 28. 4. 2003
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad


Škrdlíkova cesta od Bacha po Martinů

Nahoru
Na tuto akci vyšlo více kritik – viz předcházející

„…nejen zajímavé, ale skutečně nevšední… …otevírá nám jeho pohled pozoruhodný svět barokních reálií…“

Soubor/interpret: Jan Škrdlík – violoncello
Typ akce: CD
Recenzováno: Johann Sebastian Bach Suita I, III, V
Místo akce: Praha, Česká republika
Datum akce: 2002
Kde vyšla kritika: Rozhlas
Autor kritiky: Rafael Brom
Datum kritiky: 27. 1. 2003
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad


CD Janáček-Martinů-Kodály

Nahoru

„…I v nejobtížnějších úsecích sólista zvládá všechna úskalí s naprostou samozřejmostí a na prvním místě zůstává hudební sdělení. Obsahově i technicky stojí interpret na výši a tak Kodályova sonáta znamená pro milovníky violoncellové hry doslova lahůdku.“

Soubor/interpret: Jan Škrdlík – violoncello, Renata Ardaševová – piano
Typ akce: CD
Recenzováno: Janáček, Martinů, Kodály
Místo akce: Ostrava, Česká republika
Datum akce: 1998
Kde vyšla kritika: Hudební rozhledy 4/1999
Autor kritiky: Ludmila Vlková
Datum kritiky: 1. 4. 1999
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad


CD Janáček-Martinů-Kodály

Nahoru
Na tuto akci vyšlo více kritik – viz předcházející

„Jeho ušlechtilý tón a kvalitní technická připravenost prolínají všechny tři skladby CD… …náročný program předkládá Jan Škrdlík s vyzrálostí i s muzikalitou… …Sólová sonáta Zoltána Kodályho je ideální příležitostí právě pro hráče typu Jana Škrdlíka… …stvrzuje jeho kvality, možnosti a perspektivy.“

Soubor/interpret: Jan Škrdlík – violoncello, Renata Ardaševová – piano
Typ akce: CD
Recenzováno: Janáček, Martinů, Kodály
Místo akce: Ostrava, Česká republika
Datum akce: 1998
Kde vyšla kritika: Harmonie 11/1999
Autor kritiky: Eva Vítová
Datum kritiky: 1. 11. 1999
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad


CD Janáček-Martinů-Kodály

Nahoru
Na tuto akci vyšlo více kritik – viz předcházející

„…vyznačuje se nejen entusiasmem hudebního mladí, ale neobyčejnou vyzrálostí projevu. Souhra obou instrumentalistů je výtečná, ve všech skladbách je zřejmý výborný rytmus se smyslem pro zvukovou barvu a muzikálnost.“

Soubor/interpret: Jan Škrdlík – violoncello, Renata Ardaševová – piano
Typ akce: CD
Recenzováno: Janáček, Martinů, Kodály
Místo akce: Ostrava, Česká republika
Datum akce: 1998
Kde vyšla kritika: Týdeník Rozhlas
Autor kritiky: Eva Šlapanská
Datum kritiky: 21. 6. 1999
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad


Porovnání nahrávky – Kodály Szonáta, Op. 8 v podání J. Škrdlíka, J. Bárty a M. Petráše

Nahoru

„…snímky, Miroslava Petráše a Jana Škrdlíka… …hodně akcentují folkloristické názvuky… …mají svou tvář a linku…“

Soubor/interpret: Jan Škrdlík, Jiří Bárta, Miroslav Petráš – violoncello
Typ akce: CD
Recenzováno: Zoltán Kodály
Místo akce: Ostrava, Česká republika
Datum akce: 27. 11. 1998
Kde vyšla kritika: Harmonie 11/2003
Autor kritiky: Jindřich Bálek
Datum kritiky: 7. 11. 2003
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad

Poznámka: Článek je obsažnější, je recenzí CD Jiřího Bárty. Celý k dispozici v časopisu Harmonie 11/2003.


Koncert – Renata Ardaševová a Jan Škrdlík

Nahoru

„…bezkonkurenčně krásné provedení Třetí sonáty Bohuslava Martinů… …všechny znaky interpretační dokonalosti… …Oba se tu na svých nástrojích nejen krásně rozezpívali, ale dokázali skladbu realizovat i s nesmírně bohatými barvami a přesným vystižením střídavých nálad… …jakoby neexistují žádné technické problémy…“

Soubor/interpret: Jan Škrdlík – violoncello, Renata Ardaševová – klavír
Typ akce: koncert
Recenzováno: Leoš Janáček, Bohuslav Martinů, Cézar Franck
Místo akce: Plzeň, Česká republika
Datum akce: 5. 2. 1998
Kde vyšla kritika: Plzeňský deník
Autor kritiky: jf
Datum kritiky: 20. 2. 1998
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad


 

!!!CELLO.CZ – již 34 let ve službách krásné hudby!!!