recenze koncertů, nahrávek a dalších projektů našich umělců:


            CD – 2017      •      koncert – 23. 4. 2017  •  koncert – 12. 11. 2016   •   koncert – 11. 11. 2016    •    koncert – 26. 4. 2015
                          koncert – 14. 5. 2013  •  koncert – 26. 2. 2012    •    koncert – 24. 10. 2011  •  koncert – 28. 3. 2006
      CD – 28. 3. 2006    •    CD – 28. 3. 2006  •  koncert – 19. 3. 2006  •  koncert – 2. 10. 2005    •    koncert – 2. 10. 2005
                                        koncert – 22. 6. 2005     •     koncert – 22. 6. 2005    •    koncert – 22. 6. 2005  •  CD – 2004   •   CD – 2004
  koncert – 30. 3. 2003  •  CD – 2002  •  CD – 2002    •    CD – 1998  •  CD – 1998  •  CD – 1998    •    CD – 27. 11. 1998  •  koncert – 5. 2. 1998


Hudba   

CD, Omar Rojas, Jan Škrdlík – Sanz Briz – 2017, Miroslav, Hudební rozhledy 8/2017
Komorní koncert – 23. 4. 2017, Marktredwitz Brand, Frankenpost
Violoncellový recitál III. – 12. 11. 2016, Hereford, Hereford Times
Violoncellový recitál II. – 11. 11. 2016, Hereford, Hereford Times
Nedělní setkání s hudbou J.S.Bacha a O.Messiaena – 26. 4. 2015, Brno, MUSICOLOGICA, ISSN 1805-370X
Koncert Spolku přátel hudby – 14. 5. 2013, Brno, KAM v Brně 07/08/2013
Komorní koncert – 26. 2. 2012, Fockenfeld, Der neue Tag
Koncert Společnosti Bohuslava Martinů – 24. 10. 2011, Brno, KAM v Brně XII/2011
Mimořádný koncert – 28. 3. 2006, Brno, Právo
Kritika CD – 28. 3. 2006, Brno, Harmonie 11/2006
Kritika CD – 28. 3. 2006, Brno, Opus musicum I/2007
Abonentní koncert – 19. 3. 2006, Konnersreuth, Der neue Tag
Festival Miami – 2. 10. 2005, Miami, The Miami Herald
Festival Miami – 2. 10. 2005, Miami, El Nuevo Herald
Forfest 05 – 22. 6. 2005, Kroměříž, Opus musicum 4/05
Forfest 05 – 22. 6. 2005, Kroměříž, Composer, USA-Bulletin Of American Composers
Forfest 05 – 22. 6. 2005, Kroměříž, Hudobný život, Bratislava
CD, Česká hudba 4 století – 2004, Brno, Rozhlas
CD, Česká hudba 4 století – 2004, Brno, Harmonie 11/2004
Abonentní koncert – 30. 3. 2003, Weiden, Der neue Tag Weiden
CD-Bachovy suity – 2002, Brno, Opus musicum 2/2003
CD-Bachovy suity – 2002, Praha, Rozhlas
CD, Janáček, Martinů, Kodály – 1998, Ostrava, Hudební rozhledy 4/1999
CD, Janáček, Martinů, Kodály – 1998, Ostrava, Harmonie 11/1999
CD, Janáček, Martinů, Kodály – 1998, Ostrava, Týdeník Rozhlas
Porovnání nahrávek Kodályovy Sonáty – 27. 11. 1998, Ostrava, Harmonie 11/2003
Recenze violoncellového recitálu v Plzni – 5. 2. 1998, Plzeň, Plzeňský deník


CD Omar Rojas, Jan Škrdlík – Sanz Briz

Nahoru

„…Z každého taktu je znát citlivý přístup Brněnských komorních sólistů v čele s jejich uměleckým vedoucím Pavlem Fajtlem… Recitátor Richard Wilson se oprostil od běžné civilnosti slovního projevu. Pochopil, že by byla jak proti Škrdlíkovým veršům, tak proti Rojasově hudbě… …z jeho úst zní angličtina krásná a libozvučná…“

Soubor/interpret: Richard Wilson – recitace, Omar Rojas – kytara, Brněnští komorní sólisté
Typ akce: CD
Recenzováno: Omar Rojas, Jan Škrdlík
Místo akce: Miroslav, Česká republika
Datum akce: 2017
Kde vyšla kritika: Hudební rozhledy 8/2017
Autor kritiky: Jaroslav Someš
Datum kritiky: 1. 8. 2017
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad


Kritika na koncert P. Fajtla (housle), J. Škrdlíka (violoncello) a V. Bébara (cembalo) v německém Brandu

Nahoru

Sonátou č. 2 D dur pro violoncello a cembalo povyšuje Škrdlík úroveň vystoupení na další stupeň. V rychlých a vzdušných melodiích souzní výborně s Bébarovým cembalem při společném tanci... ...Škrdlík a Fajtl spolu při hře výborně vychází a připravují posluchačům úžasný hudební zážitek...“

Soubor/interpret: Favel Fajtl – housle, Jan Škrdlík – violoncello, Petra Besa – piano
Typ akce: koncert
Recenzováno: Bach, Dvořák, Kodály
Místo akce: Marktredwitz Brand, Německo
Datum akce: 23. 4. 2017
Kde vyšla kritika: Frankenpost
Autor kritiky: Matthias Kuhn
Datum kritiky: 26. 4. 2017
Originál článku byl psán:   německy

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Originální text   Anglický překlad


Kritika na koncert J. Škrdlíka (violoncello) a P. Besy (klavír) v anglickém Herefordu

Nahoru

„Petra klidná, nestranná, téměř netečná, jakoby hudba bez nějakého úsilí sama proudila z jejích prstů. Jan, velmi živý, reagující na každou změnu hudby, působící dojmem, že to, co hraje, prožívá znovu a znovu, jakoby poprvé.“

Soubor/interpret: Jan Škrdlík – violoncello, Petra Besa – piano
Typ akce: koncert
Recenzováno: Bach, Dvořák, Kodály
Místo akce: Hereford, Velká Británie
Datum akce: 12. 11. 2016
Kde vyšla kritika: Hereford Times
Autor kritiky: Peter Williams
Datum kritiky: 3. 1. 2017
Originál článku byl psán:   anglicky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Originální text

Poznámka: Jedná se o stejnou kritiku, jako na koncert 11.11.2017 taktéž v Herefordu.


Kritika na koncert J. Škrdlíka (violoncello) v anglickém Herefordu

Nahoru

„Slyšeli jsme tolik nového; a to nemluvím o známých melodiích, ale o těch součástech díla, které jsou za normálních okolností vnořené do celkové struktury a které se náhle zjeví podobně, jako je tomu v případě stromu, který bez listí dá vyniknout síle a kráse svých větévek a větví.“

Soubor/interpret: Jan Škrdlík – violoncello
Typ akce: koncert
Recenzováno: Bach, Dvořák, Kodály
Místo akce: Hereford, Velká Británie
Datum akce: 11. 11. 2016
Kde vyšla kritika: Hereford Times
Autor kritiky: Peter Williams
Datum kritiky: 3. 1. 2017
Originál článku byl psán:   anglicky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Originální text

Poznámka: Jedná se o stejnou kritiku, jako na koncert 12.11.2017 taktéž v Herefordu.


Kritika na koncert souboru Ensemble Messiaen a Alfreda Strejčka

Nahoru

„(Jan Škrdlík:) Vrcholem „bachovské“ první půli bylo bezesporu Preludium ze Suity č. 3 C dur pro sólové violoncello, BWV 1009 v podání Jana Škrdlíka. Virtuozní skladba s četnými kontrasty patří mezi pomyslný Olymp violoncellového repertoáru a její provádění vyžaduje zarputilost a sílu stejně jako cit pro intimitu. Škrdlík oba tyto póly dokonale sjednotil a rozezněl svůj nástroj do plného sytého zvuku, který však neubíral skladbě na zpěvnosti.
(celý soubor:) Soubor vystavěl každou větu s jedinečným výrazem odpovídajícím jejímu duchovnímu obsahu, a přesto ani jednu z nich neoddělil od celku. (…) Těleso dbalo na barvy a kontrasty s až dojemnou pečlivostí, každý jako by měl na paměti, že nesmí vyčnívat, dokud k tomu samotná hudba nedá svolení.“

Soubor/interpret: Ensemble Messiaen, Jiří Besperát – housle, Kateřina Váchová Soukalová – klarinet, Jan Škrdlík – violoncello, Šárka Besperátová – klavír
Typ akce: koncert
Recenzováno: Bach, Messiaen
Místo akce: Brno, Česká republika
Datum akce: 26. 4. 2015
Kde vyšla kritika: MUSICOLOGICA, ISSN 1805-370X
Autor kritiky: Petra Čtveráčková
Datum kritiky: 5. 5. 2015
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad


Kritika na koncert Brněnských komorních sólistů

Nahoru

„(celý soubor:) …společně vytvořili večer plný kouzelného muzicírování… (Kateřina Bílková:) Sonátu C dur pro cembalo a smyčce J. A. Bendy s virtuózní bravurou a nadýchaně provedla cembalistka Kateřina Bílková… (Jan Škrdlík:) …v Koncertu č. 9 B dur G 482 pro violoncello a orchestr s výrazovým procítěním, měkkým a kulatým tónem exceloval Jan Škrdlík.“

Soubor/interpret: Brněnští komorní sólisté,
Pavel Fajtl – housle, Kateřina Bílková – cembalo, Jan Škrdlík – violoncello
Typ akce: koncert
Recenzováno: Bach, Benda, Boccherini, Dvořák
Místo akce: Brno, Česká republika
Datum akce: 14. 5. 2013
Kde vyšla kritika: KAM v Brně 07/08/2013
Autor kritiky: Karla Hofmannová
Datum kritiky: 26. 6. 2013
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad


Svět citu v hudbě a obraze

Nahoru

„(Bach:) …VI. suita D dur BWV 1012 pro violoncello sólo Johanna Sebastiana Bacha… …byla Škrdlíkem interpretována s velkou agogikou a dynamikou. Náročnou technickou výzvu zvládl violoncellista mistrovsky, s velkým citem a krásným tónem… (Debussy:) Interpretace působivě korespondovala s obsahem… (Franck:) Ve finální větě Allegretto poco mosso oba nástroje vypjaly hráčsky melodii a nádherně spolu korespondovaly. Následovalo opět velkolepé klavírní sólo v nádherném podání Besy.“

Soubor/interpret: Jan Škrdlík – violoncello, Petra Besa – piano
Typ akce: koncert
Recenzováno: J.S.Bach, Messiaen, Debussy, Franck
Místo akce: Fockenfeld, Německo
Datum akce: 26. 2. 2012
Kde vyšla kritika: Der neue Tag
Autor kritiky: Christiane Zeigler
Datum kritiky: 28. 12. 2012
Originál článku byl psán:   německy

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Originální text   Anglický překlad


Hudba mezi obrazy

Nahoru

„…Výkon reprezentanta české violoncellové školy Jana Škrdlíka byl pozoruhodný a přispěl k vyvrcholení večera. Skladbu interpretoval s velkou muzikálností, výbornými výrazovými prostředky, citlivostí, vnitřním klidem a pokorou k dílu Bohuslava Martinů. Výkon Jana Škrdlíka a Renaty Ardaševové byl obdivuhodný a posluchači odměnili oba umělce dlouhotrvajícím potleskem…“

Soubor/interpret: Jan Škrdlík – violoncello, Renata Ardaševová – piano
Typ akce: koncert
Recenzováno: Martinů
Místo akce: Brno, Česká republika
Datum akce: 24. 10. 2011
Kde vyšla kritika: KAM v Brně XII/2011
Autor kritiky: Eva Šlapanská
Datum kritiky: 28. 11. 2011
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad


Kritika na slavnostní koncert v Besedním domě v Brně

Nahoru

„Výkon Škrdlíkův je svrchovaný; nad perfektní technikou se vznáší citové zaujetí, s nímž sólista proniká do nejzazších zákoutí hrané skladby.“

Soubor/interpret: Jan Škrdlík – violoncello, Petra Besa – piano
Typ akce: koncert
Recenzováno: Beethoven, Debussy, Franck
Místo akce: Brno, Česká republika
Datum akce: 28. 3. 2006
Kde vyšla kritika: Právo
Autor kritiky: Jan Trojan
Datum kritiky: 4. 4. 2006
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad


Kritika na CD – live snímek z Besedního domu

Nahoru
Na tuto akci vyšlo více kritik – viz předcházející

„…spojení obrovského, nefalšovaného citového zaujetí a spolehlivé techniky přináší příjemný posluchačský zážitek… Zdá se mi, že se snad cellista pro tuto hudbu narodil… …krásným tónem disponující cellista a citlivě kooperující pianistka dostali z této hudby maximum…“

Soubor/interpret: Jan Škrdlík – violoncello, Petra Besa – piano
Typ akce: CD
Recenzováno: Beethoven, Debussy, Franck
Místo akce: Brno, Česká republika
Datum akce: 28. 3. 2006
Kde vyšla kritika: Harmonie 11/2006
Autor kritiky: Luboš Stehlík
Datum kritiky: 28. 11. 2006
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad

Poznámka: CD obdrželo pět H


Daší kritika na CD – live snímek z Besedního domu

Nahoru
Na tuto akci vyšlo více kritik – viz předcházející

„…Souhra obou umělců je příkladná… …dávkou elegance, jakou můžeme očekávat od Středoevropanů vychovaných v německé tradici… …Celý kompaktní disk je pak pozoruhodným snímkem živého vystoupení dvou výborných hráčů a rozmnožuje poměrně skrovnou sbírku hudebních nahrávek z provenience brněnských interpretů a těles…“

Soubor/interpret: Jan Škrdlík – violoncello, Petra Besa – piano
Typ akce: CD
Recenzováno: Beethoven, Debussy, Franck
Místo akce: Brno, Česká republika
Datum akce: 28. 3. 2006
Kde vyšla kritika: Opus musicum I/2007
Autor kritiky: Martin Flašar
Datum kritiky: 20. 2. 2007
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad


Kritika na abonentní koncert na zámku Fockenfeld v Německu

Nahoru

„…Jan Škrdlík… …stane se okamžitě živoucím centrem jedinečného světa hudby… …Stroze přísné pasáže Bachovy suity naplnil hlubokým smyslem a tónovou barevností… …Škrdlík a Besa interpretovali Beethovenovu sonátu plným, výrazným tónem navozujícím dojem symfonického zvuku… …Besa přeměnila prostý klavír v opravdu grandiózní záležitost a ohromila svým virtuózním zápalem…“

Soubor/interpret: Jan Škrdlík – violoncello, Petra Besa – piano
Typ akce: koncert
Recenzováno: Bach, Beethoven, Messiaen, Franck
Místo akce: Konnersreuth, Německo
Datum akce: 19. 3. 2006
Kde vyšla kritika: Der neue Tag
Autor kritiky: Anastasia Poscharsky-Ziegler
Datum kritiky: 21. 3. 2006
Originál článku byl psán:   německy

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Originální text   Anglický překlad


Koncert na Festivalu Miami – deník The Miami Herald

Nahoru

„(Škrdlík:) …disponuje neobyčejně širokou zvukovou paletou barev a výraznou, brilantní virtuozitou ve stylu Lynna Harrella. Prodchl vážnou, ušlechtilou, volnou větu bohatým tónem navozujícím pocit temně se lesknoucí rozžhavené lávy a blýskl se smělým tempem následujícího Allegra. (orchestr:) …zvuk smyčců hladký jako hedvábí. Opravdový zápal…“

Soubor/interpret: Jan Škrdlík – violoncello, Brněnští komorní sólisté
Typ akce: koncert
Recenzováno: J.Chr.Bach – Koncert c moll, Jan Zach, Roger Boutry, Edvard Grieg
Místo akce: Miami, USA, Florida
Datum akce: 2. 10. 2005
Kde vyšla kritika: The Miami Herald
Autor kritiky: Lawrence Budmen
Datum kritiky: 6. 10. 2005
Originál článku byl psán:   anglicky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Originální text


Kritika ve španělsky píšícím deníku El Nuevo Herald

Nahoru
Na tuto akci vyšlo více kritik – viz předcházející

„…Škrdlík se svým violoncellem způsobil opravdovou senzaci… …druhá věta… …zanechala nezapomenutelný dojem a v emotivní Škrdlíkově interpretaci si okamžitě podmanila srdce posluchačů. Toto dílo je bezpochyby jedním z triumfů souboru…“

Soubor/interpret: Jan Škrdlík – violoncello, Brněnští komorní sólisté
Typ akce: koncert
Recenzováno: J.Chr.Bach – Koncert c moll, Jan Zach, Roger Boutry, Edvard Grieg
Místo akce: Miami, USA, Florida
Datum akce: 2. 10. 2005
Kde vyšla kritika: El Nuevo Herald
Autor kritiky: Daniel Fernández
Datum kritiky: 5. 10. 2005
Originál článku byl psán:   španělsky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Originální text   Anglický překlad


FORFEST 2005, kritika, reagující na 3 vystoupení Jana Škrdlíka – 23., 24. a 26. 5. 2005

Nahoru

„Skutečným festivalovým výkonem byl sólový recitál brněnského violoncellisty Jana Škrdlíka… …zazářil mj. osobitým pojetím Bachovy 3. suity… Vrcholem solorecitálu bylo skvělé provedení Kodályho Sonáty…“

Soubor/interpret: Jan Škrdlík – violoncello
Typ akce: koncert
Recenzováno: Bach, Kodály, Drude, Matys, Hejnar
Místo akce: Kroměříž, Česká republika
Datum akce: 22. 6. 2005
Kde vyšla kritika: Opus musicum 4/05
Autor kritiky: Jan Grossmann
Datum kritiky: 14. 9. 2005
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad

Poznámka: Celý článek je příliš dlouhý, prosím vyhledejte si zbylý text v Opus musicum/IV/05. nebo na internetu. Verze na internetu a v časopise má nepatrné odchylky.


FORFEST 2005, v americkém časopise soudobých skladatelů

Nahoru
Na tuto akci vyšlo více kritik – viz předcházející

„…skutečně festivalový sólovýkon brněnského violoncellisty Jana Škrdlíka… …zazářil mj. osobitým a naprosto unikátním pojetím Bachovy 3. suity… …vrcholem solorecitálu bylo skvělé provedení Kodályho Sonáty…“

Soubor/interpret: Jan Škrdlík – violoncello
Typ akce: koncert
Recenzováno: Bach, Kodály, Drude, Matys, Hejnar
Místo akce: Kroměříž, Česká republika
Datum akce: 22. 6. 2005
Kde vyšla kritika: Composer, USA-Bulletin Of American Composers
Autor kritiky: Jan Grossmann
Datum kritiky: 14. 9. 2005
Originál článku byl psán:   anglicky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Originální text

Poznámka: Celý článek je příliš dlouhý, prosím vyhledejte si kompletní text na internetu. Jedná se o podobný článek jako v Opus musicum. Oba články – americký a český se ale liší v některých důrazech.


FORFEST 2005, další kritika na stejný koncert, tentokrát ze Slovenska

Nahoru
Na tuto akci vyšlo více kritik – viz předcházející

„…v mimoriadnom predvedení sólistu Jana Škrdlíka sa dielo páčilo aj širšiemu publiku… …interpretačným vrcholom festivalu bol violoncelista intenzívneho a objavného výrazu Jan Škrdlík… …v Bachovi sa ukázal ako invenčný interpret s novým pohľadom na staré dobyté územia. Jeho virtuozita a znalosti, citovosť a vášeň sa prejavili v obtiažnej Sonáte pre violoncelo sólo od Kódalyho…“

Soubor/interpret: Jan Škrdlík – violoncello
Typ akce: koncert
Recenzováno: Bach, Kodály, Drude, Matys, Hejnar
Místo akce: Kroměříž, Česká republika
Datum akce: 22. 6. 2005
Kde vyšla kritika: Hudobný život, Bratislava
Autor kritiky: Elena Letňanová
Datum kritiky: červenec 2005
Originál článku byl psán:   slovensky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text ve slovenštině   Anglický překlad

Poznámka: Celý článek je příliš dlouhý, prosím vyhledejte si kompletní text na internetu. Tento článek i oba předcházející jsou reakcí na stejnou akci.


Jan Škrdlík hraje Myslivečka a Štědroně

Nahoru

„Jeho nahrávky jsou tedy obohaceny psychologicky působivým fondem více než třistaletého fyzikálně-estetického interpretačního vývoje. Hudbu Bacha či Myslivečka v jeho provedení vnímáme tedy stejně tak barevně, dynamicky a výrazově bohatou a životnou jako díla Leoše Janáčka či Miloše Štědroně.“

Soubor/interpret: Jan Škrdlík – violoncello
Typ akce: CD
Recenzováno: Mysliveček, Suk, Janáček, Štědroň
Místo akce: Brno, Česká republika
Datum akce: 2004
Kde vyšla kritika: Rozhlas
Autor kritiky: Rafael Brom
Datum kritiky: 14. 6. 2004
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad


CD Mysliveček – Suk – Janáček – Štědroň

Nahoru

„Muzikantské nadšenectví ještě žije a má nápady a kvalitu… …uspokojení dramaturgických nároků jde ruku v ruce s poctivě nastudovanými díly…“

Soubor/interpret: Jan Škrdlík – violoncello, Brněnští komorní sólisté
Typ akce: CD
Recenzováno: Mysliveček, Suk, Janáček, Štědroň
Místo akce: Brno, Česká republika
Datum akce: 2004
Kde vyšla kritika: Harmonie 11/2004
Autor kritiky: Vlasta Reittererová
Datum kritiky: 28. 11. 2004
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad

Poznámka: CD obdrželo v Harmonii 11/2004 také nejvyšší možné bodování „Tip Harmonie“ 6 ze 6 bodů a bylo vybráno do rubriky „Tip šéfredaktora“.


Kritika na vystoupení Smyčcového tria Gideon

Nahoru

„Vyvážená průzračnost 1. věty Allegro con Brio byla provedena třemi hráči na smyčcové nástroje kultivovaně s precisními nasazeními a pauzami i decentně přiměřeným vedením a zdůrazněním hlasů… …cellista Jan Škrdlík se suitou G dur BWV 1007 dokázal nejen to, že zvládá spletitě obtížnou techniku, ale i to, že Bach může získat naprosto romantické rysy… …vtiskl dílu osobní pečeť. Podařilo se mu vynikajícím způsobem, že polyfonie se rozezvučela jen na jednom melodickém nástroji… …Technicky nejvyšší stránky předvedlo trio vrcholnou, rytmicky vypointovanou hrou ve 3. větě Molto vivace.“

Soubor/interpret: Smyčcové trio Gideon, Pavel Wallinger – housle, Karel Plocek – viola, Jan Škrdlík – violoncello
Typ akce: koncert
Recenzováno: Beethoven, Bach, Haydn, Martinu, Klein
Místo akce: Weiden, Německo
Datum akce: 30. 3. 2003
Kde vyšla kritika: Der neue Tag Weiden
Autor kritiky: Christiane Zeigler
Datum kritiky: 1. 4. 2003
Originál článku byl psán:   německy

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Originální text   Anglický překlad

Poznámka: Soubor přijal jméno „Smyčcové trio Gideon“ až o něco později, než byla vydána tato kritika.


Škrdlíkovo CD Bachových suit hodnocení, informace, názory

Nahoru

„Obdivuji tuto nahrávku pro její klid, koncentraci, pokoru a současně naléhavost s níž neustále v dynamickém proudu meditace pokračuje… …Zachycuje vrcholný výkon violoncellisty a vytříbený interpretační názor a řád.“

Soubor/interpret: Jan Škrdlík – violoncello
Typ akce: CD
Recenzováno: Johann Sebastian Bach Suita I, III, V
Místo akce: Brno, Česká republika
Datum akce: 2002
Kde vyšla kritika: Opus musicum 2/2003
Autor kritiky: Miloš Štědroň
Datum kritiky: 28. 4. 2003
Originál článku byl psán:   česky

Bez podrobností   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad

PLNÝ TEXT V ČEŠTINĚ:

Nahoru

Violoncellová suita C dur, natočena 28. srpna 2001 ve Žďáru nad Sázavou v Santiniho kostele na Zelené hoře na nástroj Carla Tononiho (1728); violoncellová suita c moll natočena 28. května 2000 v románském chrámě v Bersfelde na nástroj Vincenza Panorma (1770); violoncellová suita G dur natočena 17. března 1997 ve Vranově u Brna v chrámu Řádu nejmenších bratří na nástroj Adama Emanuela Homolky (1848).

Už samotný výčet faktografie této pozoruhodné nahrávky vypovídá o tom, jak zodpovědně violoncellista Jan Škrdlík tento úkol řeší. V průvodním slově k nahrávce objasňuje své rozhodnutí natočit cyklus violoncellových-gambových [sic] suit z roku 1989. Při studijním pobytu ve Španělsku si uvědomil, že právě uplynulo sto let od prosazení celého cyklu legendárním španělským violoncellistou Pablem Casalsem. Cyklus vzniklý za doby Bachova šestiletého působení v Köthenu se stal něčím více než souborem invencí a etud určených příteli až právě zásluhou Casalse. Už předtím v rámci Bachova rozbíhajícího se německého kultu se pokusil Robert Schumann dílo příblížit širší hudební veřejnosti tím, že v roce 1852 přikomponoval klavírní doprovod. I když naše doba působní touto mánií zachytit každé gesto invence a medializovat je jako potřeštěná a nechápající skutečný význam, přesto jen dokázala v těchto cvičeních pro cello nebo gambu zachytit ještě něco víc, co si zřejmě ani tvůrce ani obdarovaný Ch. Fr. Abel neuvědomovali nebo nepotřebovali uvědomovat: že totiž vznikl jedinečný soubor sólových meditací a soliloquií, v nichž hráč musí pojednat čas a zvukový prostor pro sebe i pro posluchače s co největším ohledem na Bachovu melodiku a syntax. Obdivuji tuto nahrávku pro její klid, koncentraci, pokoru a současně naléhavost s níž neustále v dynamickém proudu meditace pokračuje. Jednotlivé části lze „zdramatizovat“, časově zvrásnit, učinit „zajímavějšími“, ale to je cesta interpretačního exhibicionismu. V okamžiku, kdy přestáváme sledovat souvislost invenčního cyklu a vidíme pohyby umělce, témbrové akcenty, barevné zvláštnosti, dostáváme se do polohy, která je sice dobře možná, je dokonce žádoucí a často nadšeně konzumovaná, ale není jediným výkladem tohoto Bacha. Jan Škrdlík šel cestou mnohem obtížnější. Volí odlišná zvuková prostředí, odlišné echové prostory i různé nástroje. Zatím je v polovině cyklu.

Vydavatelství nabídlo zájemcům mimořádnou nahrávku. Zachycuje vrcholný výkon violoncellisty a vytříbený interpretační názor a řád. Těšíme se na druhou polovinu nahrávky. Gnosis a Jiří Plocek dosvědčují obvyklou vytříbenost a výtvarný vkus nahrávky.

ANGLICKÝ PŘEKLAD:

Nahoru

Cello Suite in C major, recorded in 28 of August 2001 in Žďár nad Sázavou at the church of Santini on Green Mountain with instrument by Carl Tononi (1728); Cello Suite in C minor recorded in 28 of May 2000 at romance Temple in Bersfelde with instrument by Vincent Panorma (1770); Cello Suite in G major recorded in 17 of March 1997 in Vranov u Brna at temple of Minim (religious order) with instrument by Adam Emanuel Homolka (1848).

This facts itself, about this remarkable record, saying a lot about, how responsibly violoncello player Jan Škrdlík solve this task. In accompanying commentary for this record, Jan Škrdlík clarifies his decision to record cycle of Cello-Viola da Gamba Suites [sic] from 1989. During his study years in Spain, he realized, that just now, 100 years elapsed since successful promotion of whole work by legendary Spain violoncello player Pablo Casals. Cycle originate during Bach\’s six years working in Köthen, became something much more than collection of inventions and etudes stated for his friend, just when Pablo Casals deserve for it. Already before, as a part of Bach's starting German cult, Robert Schumann attempt to approach this artwork to wide musical public by composing piano conduct in 1852. Even if our time, looks like time, which attempt to catch every single gesture of invention and promote it in very crazy and incomprehensive way, even so this era success in capture something more in this etudes for cello and Viola da Gamba, something what probably endowed CH.Fr.Abel even artist itself, do not realize, or does not need to realize, and that is unique compilation of solo meditations and soliloquies was made, in them player is forced to consider time and acoustic space for self and for listeners with as much is possible concern on Bach's melodic and syntax.

I admire this record for its piece, concentration, humbleness and urgency in the same time, with it constantly in dynamic stream of meditation continuous. Particular parts is possible to "dramatize", get older, made "more interesting", but it is the way, of interpreting exhibitionism. That moment, when we stop follow association of invention cycle and when we see artist´s movements, timbres accents, curiosity of colours, we get ourselves into position, which is in fact very likely, is even desired and often enthusiastically consumed, but it is not the only way of interpretation of this masterpiece of Bach. Jan Škrdlík chose way much more difficult. He pick different acoustic spaces, different space for echoes and even different instruments. He is for now, in a half of cycle.

Editorship offered extraordinary record for interested people. Catching masterly perform of violoncello player and exquisite interpret attitude and order. We looking forward to the second half of the record. Gnosis and Jiří Plocek, certify usually perfection and creative flair of record.


Škrdlíkova cesta od Bacha po Martinů

Nahoru
Na tuto akci vyšlo více kritik – viz předcházející

„…nejen zajímavé, ale skutečně nevšední… …otevírá nám jeho pohled pozoruhodný svět barokních reálií…“

Soubor/interpret: Jan Škrdlík – violoncello
Typ akce: CD
Recenzováno: Johann Sebastian Bach Suita I, III, V
Místo akce: Praha, Česká republika
Datum akce: 2002
Kde vyšla kritika: Rozhlas
Autor kritiky: Rafael Brom
Datum kritiky: 27. 1. 2003
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad


CD Janáček-Martinů-Kodály

Nahoru

„…I v nejobtížnějších úsecích sólista zvládá všechna úskalí s naprostou samozřejmostí a na prvním místě zůstává hudební sdělení. Obsahově i technicky stojí interpret na výši a tak Kodályova sonáta znamená pro milovníky violoncellové hry doslova lahůdku.“

Soubor/interpret: Jan Škrdlík – violoncello, Renata Ardaševová – piano
Typ akce: CD
Recenzováno: Janáček, Martinů, Kodály
Místo akce: Ostrava, Česká republika
Datum akce: 1998
Kde vyšla kritika: Hudební rozhledy 4/1999
Autor kritiky: Ludmila Vlková
Datum kritiky: 1. 4. 1999
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad


CD Janáček-Martinů-Kodály

Nahoru
Na tuto akci vyšlo více kritik – viz předcházející

„Jeho ušlechtilý tón a kvalitní technická připravenost prolínají všechny tři skladby CD… …náročný program předkládá Jan Škrdlík s vyzrálostí i s muzikalitou… …Sólová sonáta Zoltána Kodályho je ideální příležitostí právě pro hráče typu Jana Škrdlíka… …stvrzuje jeho kvality, možnosti a perspektivy.“

Soubor/interpret: Jan Škrdlík – violoncello, Renata Ardaševová – piano
Typ akce: CD
Recenzováno: Janáček, Martinů, Kodály
Místo akce: Ostrava, Česká republika
Datum akce: 1998
Kde vyšla kritika: Harmonie 11/1999
Autor kritiky: Eva Vítová
Datum kritiky: 1. 11. 1999
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad


CD Janáček-Martinů-Kodály

Nahoru
Na tuto akci vyšlo více kritik – viz předcházející

„…vyznačuje se nejen entusiasmem hudebního mladí, ale neobyčejnou vyzrálostí projevu. Souhra obou instrumentalistů je výtečná, ve všech skladbách je zřejmý výborný rytmus se smyslem pro zvukovou barvu a muzikálnost.“

Soubor/interpret: Jan Škrdlík – violoncello, Renata Ardaševová – piano
Typ akce: CD
Recenzováno: Janáček, Martinů, Kodály
Místo akce: Ostrava, Česká republika
Datum akce: 1998
Kde vyšla kritika: Týdeník Rozhlas
Autor kritiky: Eva Šlapanská
Datum kritiky: 21. 6. 1999
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad


Porovnání nahrávky – Kodály Szonáta, Op. 8 v podání J. Škrdlíka, J. Bárty a M. Petráše

Nahoru

„…snímky, Miroslava Petráše a Jana Škrdlíka… …hodně akcentují folkloristické názvuky… …mají svou tvář a linku…“

Soubor/interpret: Jan Škrdlík, Jiří Bárta, Miroslav Petráš – violoncello
Typ akce: CD
Recenzováno: Zoltán Kodály
Místo akce: Ostrava, Česká republika
Datum akce: 27. 11. 1998
Kde vyšla kritika: Harmonie 11/2003
Autor kritiky: Jindřich Bálek
Datum kritiky: 7. 11. 2003
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad

Poznámka: Článek je obsažnější, je recenzí CD Jiřího Bárty. Celý k dispozici v časopisu Harmonie 11/2003.


Koncert – Renata Ardaševová a Jan Škrdlík

Nahoru

„…bezkonkurenčně krásné provedení Třetí sonáty Bohuslava Martinů… …všechny znaky interpretační dokonalosti… …Oba se tu na svých nástrojích nejen krásně rozezpívali, ale dokázali skladbu realizovat i s nesmírně bohatými barvami a přesným vystižením střídavých nálad… …jakoby neexistují žádné technické problémy…“

Soubor/interpret: Jan Škrdlík – violoncello, Renata Ardaševová – klavír
Typ akce: koncert
Recenzováno: Leoš Janáček, Bohuslav Martinů, Cézar Franck
Místo akce: Plzeň, Česká republika
Datum akce: 5. 2. 1998
Kde vyšla kritika: Plzeňský deník
Autor kritiky: jf
Datum kritiky: 20. 2. 1998
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad


 

!!!CELLO.CZ – již 34 let ve službách krásné hudby!!!