|
recenze koncertů, nahrávek a dalších projektů našich umělců:
 CD – 2017 •  koncert – 23. 4. 2017 •  koncert – 12. 11. 2016 • koncert – 11. 11. 2016 •  koncert – 26. 4. 2015    koncert – 14. 5. 2013 •  koncert – 26. 2. 2012 •  koncert – 24. 10. 2011 •  koncert – 28. 3. 2006 CD – 28. 3. 2006 •  CD – 28. 3. 2006 •  koncert – 19. 3. 2006 •  koncert – 2. 10. 2005 •  koncert – 2. 10. 2005      koncert – 22. 6. 2005 •  koncert – 22. 6. 2005 •  koncert – 22. 6. 2005 •  CD – 2004 • CD – 2004 koncert – 30. 3. 2003 •  CD – 2002 •  CD – 2002 •  CD – 1998 •  CD – 1998 •  CD – 1998 •  CD – 27. 11. 1998 •  koncert – 5. 2. 1998
CD, Omar Rojas, Jan Škrdlík – Sanz Briz – 2017, Miroslav, Hudební rozhledy 8/2017 Komorní koncert – 23. 4. 2017, Marktredwitz Brand, Frankenpost Violoncellový recitál III. – 12. 11. 2016, Hereford, Hereford Times Violoncellový recitál II. – 11. 11. 2016, Hereford, Hereford Times Nedělní setkání s hudbou J.S.Bacha a O.Messiaena – 26. 4. 2015, Brno, MUSICOLOGICA, ISSN 1805-370X Koncert Spolku přátel hudby – 14. 5. 2013, Brno, KAM v Brně 07/08/2013 Komorní koncert – 26. 2. 2012, Fockenfeld, Der neue Tag Koncert Společnosti Bohuslava Martinů – 24. 10. 2011, Brno, KAM v Brně XII/2011 Mimořádný koncert – 28. 3. 2006, Brno, Právo Kritika CD – 28. 3. 2006, Brno, Harmonie 11/2006 Kritika CD – 28. 3. 2006, Brno, Opus musicum I/2007 Abonentní koncert – 19. 3. 2006, Konnersreuth, Der neue Tag Festival Miami – 2. 10. 2005, Miami, The Miami Herald Festival Miami – 2. 10. 2005, Miami, El Nuevo Herald Forfest 05 – 22. 6. 2005, Kroměříž, Opus musicum 4/05 Forfest 05 – 22. 6. 2005, Kroměříž, Composer, USA-Bulletin Of American Composers Forfest 05 – 22. 6. 2005, Kroměříž, Hudobný život, Bratislava CD, Česká hudba 4 století – 2004, Brno, Rozhlas CD, Česká hudba 4 století – 2004, Brno, Harmonie 11/2004 Abonentní koncert – 30. 3. 2003, Weiden, Der neue Tag Weiden CD-Bachovy suity – 2002, Brno, Opus musicum 2/2003 CD-Bachovy suity – 2002, Praha, Rozhlas CD, Janáček, Martinů, Kodály – 1998, Ostrava, Hudební rozhledy 4/1999 CD, Janáček, Martinů, Kodály – 1998, Ostrava, Harmonie 11/1999 CD, Janáček, Martinů, Kodály – 1998, Ostrava, Týdeník Rozhlas Porovnání nahrávek Kodályovy Sonáty – 27. 11. 1998, Ostrava, Harmonie 11/2003 Recenze violoncellového recitálu v Plzni – 5. 2. 1998, Plzeň, Plzeňský deník
Nahoru„…Z každého taktu je znát citlivý přístup Brněnských komorních sólistů v čele s jejich uměleckým vedoucím Pavlem Fajtlem… Recitátor Richard Wilson se oprostil od běžné civilnosti slovního projevu. Pochopil, že by byla jak proti Škrdlíkovým veršům, tak proti Rojasově hudbě… …z jeho úst zní angličtina krásná a libozvučná…“ Soubor/interpret: | Richard Wilson – recitace, Omar Rojas – kytara, Brněnští komorní sólisté | Typ akce: | CD | Recenzováno: | Omar Rojas, Jan Škrdlík | Místo akce: | Miroslav, Česká republika | Datum akce: | 2017 | Kde vyšla kritika: | Hudební rozhledy 8/2017 | Autor kritiky: | Jaroslav Someš | Datum kritiky: | 1. 8. 2017 | Originál článku byl psán: | česky |
Všechny podrobnosti Tzn. Plný text v češtině Anglický překlad Nahoru„Sonátou č. 2 D dur pro violoncello a cembalo povyšuje Škrdlík úroveň vystoupení na další stupeň. V rychlých a vzdušných melodiích souzní výborně s Bébarovým cembalem při společném tanci... ...Škrdlík a Fajtl spolu při hře výborně vychází a připravují posluchačům úžasný hudební zážitek...“ Soubor/interpret: | Favel Fajtl – housle, Jan Škrdlík – violoncello, Petra Besa – piano | Typ akce: | koncert | Recenzováno: | Bach, Dvořák, Kodály | Místo akce: | Marktredwitz Brand, Německo | Datum akce: | 23. 4. 2017 | Kde vyšla kritika: | Frankenpost | Autor kritiky: | Matthias Kuhn | Datum kritiky: | 26. 4. 2017 | Originál článku byl psán: | německy |
Všechny podrobnosti Tzn. Plný text v češtině Originální text Anglický překlad Nahoru„Petra klidná, nestranná, téměř netečná, jakoby hudba bez nějakého úsilí sama proudila z jejích prstů. Jan, velmi živý, reagující na každou změnu hudby, působící dojmem, že to, co hraje, prožívá znovu a znovu, jakoby poprvé.“ Soubor/interpret: | Jan Škrdlík – violoncello, Petra Besa – piano | Typ akce: | koncert | Recenzováno: | Bach, Dvořák, Kodály | Místo akce: | Hereford, Velká Británie | Datum akce: | 12. 11. 2016 | Kde vyšla kritika: | Hereford Times | Autor kritiky: | Peter Williams | Datum kritiky: | 3. 1. 2017 | Originál článku byl psán: | anglicky |
Všechny podrobnosti Tzn. Plný text v češtině Originální text Poznámka: Jedná se o stejnou kritiku, jako na koncert 11.11.2017 taktéž v Herefordu. Nahoru„Slyšeli jsme tolik nového; a to nemluvím o známých melodiích, ale o těch součástech díla, které jsou za normálních okolností vnořené do celkové struktury a které se náhle zjeví podobně, jako je tomu v případě stromu, který bez listí dá vyniknout síle a kráse svých větévek a větví.“ Soubor/interpret: | Jan Škrdlík – violoncello | Typ akce: | koncert | Recenzováno: | Bach, Dvořák, Kodály | Místo akce: | Hereford, Velká Británie | Datum akce: | 11. 11. 2016 | Kde vyšla kritika: | Hereford Times | Autor kritiky: | Peter Williams | Datum kritiky: | 3. 1. 2017 | Originál článku byl psán: | anglicky |
Všechny podrobnosti Tzn. Plný text v češtině Originální text Poznámka: Jedná se o stejnou kritiku, jako na koncert 12.11.2017 taktéž v Herefordu. Nahoru„(Jan Škrdlík:) Vrcholem „bachovské“ první půli bylo bezesporu Preludium ze Suity č. 3 C dur pro sólové violoncello, BWV 1009 v podání Jana Škrdlíka. Virtuozní skladba s četnými kontrasty patří mezi pomyslný Olymp violoncellového repertoáru a její provádění vyžaduje zarputilost a sílu stejně jako cit pro intimitu. Škrdlík oba tyto póly dokonale sjednotil a rozezněl svůj nástroj do plného sytého zvuku, který však neubíral skladbě na zpěvnosti.
(celý soubor:) Soubor vystavěl každou větu s jedinečným výrazem odpovídajícím jejímu duchovnímu obsahu, a přesto ani jednu z nich neoddělil od celku. (…) Těleso dbalo na barvy a kontrasty s až dojemnou pečlivostí, každý jako by měl na paměti, že nesmí vyčnívat, dokud k tomu samotná hudba nedá svolení.“ Soubor/interpret: | Ensemble Messiaen, Jiří Besperát – housle, Kateřina Váchová Soukalová – klarinet, Jan Škrdlík – violoncello, Šárka Besperátová – klavír | Typ akce: | koncert | Recenzováno: | Bach, Messiaen | Místo akce: | Brno, Česká republika | Datum akce: | 26. 4. 2015 | Kde vyšla kritika: | MUSICOLOGICA, ISSN 1805-370X | Autor kritiky: | Petra Čtveráčková | Datum kritiky: | 5. 5. 2015 | Originál článku byl psán: | česky |
Bez podrobností Tzn. Plný text v češtině Anglický překlad PLNÝ TEXT V ČEŠTINĚ: Nahoru Za konec časuV neděli 26. 4. 2015 se v Komorním sále (sic) Hudební fakulty JAMU v Brně uskutečnil unikátní koncert Ensemble Messiaen s Alfredem Strejčkem. Soubor založený z podnětu nastudování díla Kvartet pro konec času (1941) francouzského skladatele Oliviera Messiaena spojil své vystoupení s uměleckým přednesem Alfreda Strejčka, což se i přes značnou délku koncertu ukázalo být přínosným dramaturgickým nápadem. Také kontrast děl Johanna Sebastiana Bacha s hudbou Messiaena působil promyšleně; oba skladatele pojí racionalita a zároveň spiritualita. Ensemble Messiaen, kvarteto nevšedního složení – Kateřina Váchová Soukalová – klarinet, Jiří Besperát – housle, Jan Škrdlík – violoncello, Šárka Besperátová – klavír – se představilo nejen jako kompaktní těleso, ale také sólisticky. Půvabně staromilský a ukázněný projev Alfreda Strejčka, jehož krátká intermezza mezi skladbami spoluvytvářela nepřetržitou dramaturgickou linii, napomáhal dojmu poslechu rozhlasového vysílání, kdy k lepšímu pochopení hudby promlouvá moderátor coby průvodce.
Na úvod první poloviny programu sestaveného z Bachových děl zazněly věty Adagio a Presto z Triové sonáty G dur, BWV 1039. Forma triové sonáty, tedy dva melodické hlasy (housle, violoncello) za doprovodu bassa continua (klavír), umožňuje interpretům naplno projevit jejich virtuozitu a zároveň cit pro souhru. Umístění skladby tohoto typu na začátek bylo tedy šťastné. Také výběr vět jistě nebyl náhodný. Líbezné Adagio s výrazně klenutou a bohatě frázovanou melodií dalo vyniknout vzájemné interakci a respektu mezi spoluhráči; skočné, kontrapunkticky vystavěné Presto zase ukázalo technickou zručnost a široké povědomí o výstavbě barokního díla. Po instrumentálním úvodu přednesl Alfred Strejček Bachův text O pokojné mysli pojednávající o hledání vyrovnanosti, čímž naznačil myšlenkovou ideu celého koncertu. V první půli večera se texty týkaly Johanna Sebastiana Bacha. Trochu nepatřičně vyzněla vzhledem k závažnosti programu anekdota Kdo je větší. V Allemande, první větě z Partity d-moll č. 2 pro sólové housle, BWV 1004, se jako sólista uvedl Jiří Besperát. Jak se posluchači později dozvěděli, šlo o jeho vůbec poslední veřejné vystoupení před „houslovou penzí“, sentiment tedy zčásti odpustil intonační nepřesnosti a umožnil vnímat jinak poměrně jistý projev zkušeného hráče. Také Šárka Besperátová usedla za klavír jako sólistka s Arií Da Capo z Goldbergovských variací pro klavír, BWV 988. Její hra byla čistá a umírněná. Vrcholem „bachovské“ první půli bylo bezesporu Preludium ze Suity č. 3 C dur pro sólové violoncello, BWV 1009 v podání Jana Škrdlíka. Virtuozní skladba s četnými kontrasty patří mezi pomyslný Olymp violoncellového repertoáru a její provádění vyžaduje zarputilost a sílu stejně jako cit pro intimitu. Škrdlík oba tyto póly dokonale sjednotil a rozezněl svůj nástroj do plného sytého zvuku, který však neubíral skladbě na zpěvnosti.
S prvními tóny Kvartetu pro konec času se charakter koncertu zcela proměnil. „Proměna“ je vůbec slovo, které tuto kompozici vystihuje. Věřím, že se jedná o jakousi transformaci ducha, která je přítomná nejen mezi interprety, ale také posluchači. Skladatel tento kvartet napsal a uvedl roku 1941 v německém zajateckém táboře Görlitz, kde byl uvězněn. Později k premiéře poznamenal: „Nikdy jsem nezažil, aby mé dílo bylo posloucháno s takovou pozorností a pochopením.“ Messiaenova hudba však právě k takové reakci vybízí i dnes a symbolicky nás vtahuje až za konec času. Jak se ukázalo, Ensemble Messiaen si je tohoto přesahu velmi dobře vědom. Soubor vystavěl každou větu s jedinečným výrazem odpovídajícím jejímu duchovnímu obsahu, a přesto ani jednu z nich neoddělil od celku. Alfred Strejček coby vypravěč přibližoval skladatelovými komentáři jednotlivé věty, které však nelze chápat jako programní. Fungoval tedy spíše jako průvodce myslí a představami skladatele. Výmluvněji než slovo však působila souhra interpretů, od začátku do konce plná přirozeného respektu k dílu i spoluhráčům. Těleso dbalo na barvy a kontrasty s až dojemnou pečlivostí, každý jako by měl na paměti, že nesmí vyčnívat, dokud k tomu samotná hudba nedá svolení. K nejsilnějším momentům patřila třetí věta Údolí ptáků pro sólový klarinet. Ptáci zde podle autora mají představovat protiklad času, naši touhu po světle, hvězdách a jásavých zpěvech. Kateřina Vachová-Soukalová bravurně vystihla elegický i scherzovní ráz věty, nádherně rozeznívala klarinet v nízkých polohách a citlivě pracovala s narůstáním dynamiky. Dokázala vytvořit jak drsný uštěpačný tón, tak nejjemnější dynamický odstín. Unisonové popěvky čtvrté věty, Intermezza, překlenuly skladbu k Díkuvzdání věčnosti Ježíše přinášející tesknou, jakoby nekonečnou melodii violoncella ve vysoké poloze. Tato melodie je protikladem melodie houslí v závěrečné osmé větě Díkuvzdání nesmrtelnosti Ježíše. Part houslí velebí Ježíše tentokrát jako člověka. Jiří Besperát se s tímto lyrickým chvalozpěvem obdivuhodně vypořádal jak po stránce intonační, tak výrazové. Za úsporného ostinátního doprovodu Šárky Besperátové dovedl celé dílo až na konec času, kdy podle slov autora „(…) hudba (sic) pomalu ale neúnavně stoupá k místu, kde se člověk vznese ke svému Bohu, dítě Boží ke svému otci, Božské stvoření do ráje“.ANGLICKÝ PŘEKLAD: Nahoru Behind the End of TimeOn Sunday 26th of April, 2015 an unrivalled concert of Ensemble Messiaen and Alfred Strejček took place in the Chamber Hall [sic] of Janáček Academy of Music and Performing Arts in Brno. The ensemble, founded with the purpose to study Quartet for the End of Time (1941) by French composer Olivier Messiaen, joined forces with actor Alfred Strejček (poetry reading) and proved to be a contributive dramaturgical idea regardless to a considerable duration of the concert. Also the contrast among compositions by Johann Sebastian Bach and Messiaen gave the impression of being well thought-out since both of the composers join rationality and, at the same moment, spirituality. Ensemble Messiaen, the quartet with the unusual combination of instruments (Kateřina Váchová Soukalová, Clarinet; Jiří Besperát, Violin; Jan Škrdlík, Cello; and Šárka Besperátová, Piano)—presented itself not only as the cohesive music group but as a group of four soloists, as well. Winsomely old and orderly speech of Alfred Strejček, whose short intermezzos amongst the compositions jointly formed continuous dramaturgical course, created the impression of radio broadcasting with an anchorman who commented on the music with the purpose of helping to understand it better.
Bach was given the first half of the evening, opening with the Adagio and Presto from the Trio Sonata in G Major, BWV 1039. A musical form of the trio sonata, i.e. two melodic voices (violin and cello) and the accompaniment—the Basso Continuo (piano)—, allows interpreters to fully demonstrate their virtuosity just as well as the ability to play together. Putting such composition at the very beginning of the concert was a very well-chosen decision than. Neither the selection of the movements certainly was casual. Graceful Adagio with the substantially arching and richly phrased melody showed the interaction and mutual respect among the musicians to good advantage; whereas dynamical, contrapuntally built Presto showed technical skill and wide knowledge of the structure of the baroque compositions. After the instrumental introduction Alfred Strejček recited Bach's text About Peaceful Mind. The text about searching for mental balance was in the same time the concept which indicated the main idea of the concert. In the first half of the evening the texts related to Johann Sebastian Bach. Somewhat inappropriated—taking into consideration the seriousness of the programme—seemed an anecdote Who Is Bigger. Jiří Besperát played the first movement from the Partita D Minor No. 2 for violin solo, BWV 1004, Allemande. As the listeners later would come to know, the event was actually the very last public performance of Jiří Besperát before his "violin retirement". Thus a sentimentality forgave partially some intonation imprecision and allowed to perceive performance of—in other respects a rather sure-handed—experienced player. Also Šárka Besperátová played her solo piano piece: Aria Da Capo from the Goldberg Variations for piano, BWV 988. Her playing was pure and moderate. Highlight of the first half of the evening dedicated to Bach's theme was undoubtedly Preludium from Suite No. 3 C major for Cello solo, BWV 1009 performed by Jan Škrdlík. Virtuosic composition with numerous contrasts belongs to an imaginary Olympus of the cello repertoire, so its interpretation requires determination and power as well as a sense of intimacy. Škrdlík integrated completely both of these features and played his instrument with intense sonority which however did not reduce essential melodiousness of the piece.
The character of the concert changed entirely with the first tones of the Quartet for the End of Time. The word "change" is actually the correct expression to describe this composition. I believe it is about some kind of the transformation of its spirit which participates not only among interpreters themselves but among the listeners as well. Composer wrote and introduced the aforesaid quartet in 1941 in a prisoner-of-war camp in Görlitz where he was imprisoned. Messiaen later recalled concerning the mentioned premiere: "Never was I listened to with such rapt attention and comprehension." However, even today Messiaen's music urges just such reaction and involves us symbolically behind the end of time. It became clear that, the Ensemble Messiaen was very well aware of that scope. Ensemble developed every movement with unique expression corresponding with its spiritual content and even so, they achieve that every single part of composition created cohesive unit. Alfred Strejček as a narrator read the composer's commentary to every movements that, however, could not be considered a "program music" which means his task was more like a guide through the mind and visions of the composer. Nevertheless, the complete concord among the musicians—full of respect towards the piece and towards each other as well from the beginning of the concert—was more eloquent than the speech itself. The group minded timbres and contrasts with moving care. Every player seemed to keep in mind never to stick out excluding passages which require such interpretation. The third movement Abyss of Birds, for solo clarinet belonged among the most gripping moments. The birds here—according to the author—are the opposite to Time; they are our desire for light, for stars, for rainbows, and for jubilant songs. Kateřina Váchová Soukalová expressed elegiac and playful nature of the movement very aptly. She sounded her clarinet splendidly in low-pitched tones and sensitively worked with crescendos. She was able to produce both a harsh sarcastic tone and the most delicate dynamical nuance. The unison melodies of the fourth movement, Interlude, crossed over the composition towards Praise to the eternity of Jesus with the nostalgic like eternal melody on the cello in high-pitched tones. This melody is opposite to the violin melody in the concluding eighth movement Praise to the immortality of Jesus. Violin part praises Jesus, this time as the human being. Jiří Besperát admirably dealt with this lyric hymn in both aspects: intonation and expression; he brought—accompanied by the "ostinato" energy-saving piano of Šárka Besperátová—whole work to the "end of time" in compliance with the words of the author: "(…) Music rise up to the acutely extreme. It is [sic] the ascent of man to his God, the child of God to his Father, the being made divine towards Paradise." Nahoru„(celý soubor:) …společně vytvořili večer plný kouzelného muzicírování… (Kateřina Bílková:) Sonátu C dur pro cembalo a smyčce J. A. Bendy s virtuózní bravurou a nadýchaně provedla cembalistka Kateřina Bílková… (Jan Škrdlík:) …v Koncertu č. 9 B dur G 482 pro violoncello a orchestr s výrazovým procítěním, měkkým a kulatým tónem exceloval Jan Škrdlík.“ Soubor/interpret: | Brněnští komorní sólisté, Pavel Fajtl – housle, Kateřina Bílková – cembalo, Jan Škrdlík – violoncello | Typ akce: | koncert | Recenzováno: | Bach, Benda, Boccherini, Dvořák | Místo akce: | Brno, Česká republika | Datum akce: | 14. 5. 2013 | Kde vyšla kritika: | KAM v Brně 07/08/2013 | Autor kritiky: | Karla Hofmannová | Datum kritiky: | 26. 6. 2013 | Originál článku byl psán: | česky |
Všechny podrobnosti Tzn. Plný text v češtině Anglický překlad Nahoru„(Bach:) …VI. suita D dur BWV 1012 pro violoncello sólo Johanna Sebastiana Bacha… …byla Škrdlíkem interpretována s velkou agogikou a dynamikou. Náročnou technickou výzvu zvládl violoncellista mistrovsky, s velkým citem a krásným tónem… (Debussy:) Interpretace působivě korespondovala s obsahem… (Franck:) Ve finální větě Allegretto poco mosso oba nástroje vypjaly hráčsky melodii a nádherně spolu korespondovaly. Následovalo opět velkolepé klavírní sólo v nádherném podání Besy.“ Soubor/interpret: | Jan Škrdlík – violoncello, Petra Besa – piano | Typ akce: | koncert | Recenzováno: | J.S.Bach, Messiaen, Debussy, Franck | Místo akce: | Fockenfeld, Německo | Datum akce: | 26. 2. 2012 | Kde vyšla kritika: | Der neue Tag | Autor kritiky: | Christiane Zeigler | Datum kritiky: | 28. 12. 2012 | Originál článku byl psán: | německy |
Všechny podrobnosti Tzn. Plný text v češtině Originální text Anglický překlad Nahoru„…Výkon reprezentanta české violoncellové školy Jana Škrdlíka byl pozoruhodný a přispěl k vyvrcholení večera. Skladbu interpretoval s velkou muzikálností, výbornými výrazovými prostředky, citlivostí, vnitřním klidem a pokorou k dílu Bohuslava Martinů. Výkon Jana Škrdlíka a Renaty Ardaševové byl obdivuhodný a posluchači odměnili oba umělce dlouhotrvajícím potleskem…“ Soubor/interpret: | Jan Škrdlík – violoncello, Renata Ardaševová – piano | Typ akce: | koncert | Recenzováno: | Martinů | Místo akce: | Brno, Česká republika | Datum akce: | 24. 10. 2011 | Kde vyšla kritika: | KAM v Brně XII/2011 | Autor kritiky: | Eva Šlapanská | Datum kritiky: | 28. 11. 2011 | Originál článku byl psán: | česky |
Všechny podrobnosti Tzn. Plný text v češtině Anglický překlad Nahoru„Výkon Škrdlíkův je svrchovaný; nad perfektní technikou se vznáší citové zaujetí, s nímž sólista proniká do nejzazších zákoutí hrané skladby.“ Soubor/interpret: | Jan Škrdlík – violoncello, Petra Besa – piano | Typ akce: | koncert | Recenzováno: | Beethoven, Debussy, Franck | Místo akce: | Brno, Česká republika | Datum akce: | 28. 3. 2006 | Kde vyšla kritika: | Právo | Autor kritiky: | Jan Trojan | Datum kritiky: | 4. 4. 2006 | Originál článku byl psán: | česky |
Všechny podrobnosti Tzn. Plný text v češtině Anglický překlad Nahoru Na tuto akci vyšlo více kritik – viz předcházející„…spojení obrovského, nefalšovaného citového zaujetí a spolehlivé techniky přináší příjemný posluchačský zážitek… Zdá se mi, že se snad cellista pro tuto hudbu narodil… …krásným tónem disponující cellista a citlivě kooperující pianistka dostali z této hudby maximum…“ Soubor/interpret: | Jan Škrdlík – violoncello, Petra Besa – piano | Typ akce: | CD | Recenzováno: | Beethoven, Debussy, Franck | Místo akce: | Brno, Česká republika | Datum akce: | 28. 3. 2006 | Kde vyšla kritika: | Harmonie 11/2006 | Autor kritiky: | Luboš Stehlík | Datum kritiky: | 28. 11. 2006 | Originál článku byl psán: | česky |
Všechny podrobnosti Tzn. Plný text v češtině Anglický překlad Poznámka: CD obdrželo pět H Nahoru Na tuto akci vyšlo více kritik – viz předcházející„…Souhra obou umělců je příkladná… …dávkou elegance, jakou můžeme očekávat od Středoevropanů vychovaných v německé tradici… …Celý kompaktní disk je pak pozoruhodným snímkem živého vystoupení dvou výborných hráčů a rozmnožuje poměrně skrovnou sbírku hudebních nahrávek z provenience brněnských interpretů a těles…“ Soubor/interpret: | Jan Škrdlík – violoncello, Petra Besa – piano | Typ akce: | CD | Recenzováno: | Beethoven, Debussy, Franck | Místo akce: | Brno, Česká republika | Datum akce: | 28. 3. 2006 | Kde vyšla kritika: | Opus musicum I/2007 | Autor kritiky: | Martin Flašar | Datum kritiky: | 20. 2. 2007 | Originál článku byl psán: | česky |
Všechny podrobnosti Tzn. Plný text v češtině Anglický překlad Nahoru„…Jan Škrdlík… …stane se okamžitě živoucím centrem jedinečného světa hudby… …Stroze přísné pasáže Bachovy suity naplnil hlubokým smyslem a tónovou barevností… …Škrdlík a Besa interpretovali Beethovenovu sonátu plným, výrazným tónem navozujícím dojem symfonického zvuku… …Besa přeměnila prostý klavír v opravdu grandiózní záležitost a ohromila svým virtuózním zápalem…“ Soubor/interpret: | Jan Škrdlík – violoncello, Petra Besa – piano | Typ akce: | koncert | Recenzováno: | Bach, Beethoven, Messiaen, Franck | Místo akce: | Konnersreuth, Německo | Datum akce: | 19. 3. 2006 | Kde vyšla kritika: | Der neue Tag | Autor kritiky: | Anastasia Poscharsky-Ziegler | Datum kritiky: | 21. 3. 2006 | Originál článku byl psán: | německy |
Všechny podrobnosti Tzn. Plný text v češtině Originální text Anglický překlad Nahoru„(Škrdlík:) …disponuje neobyčejně širokou zvukovou paletou barev a výraznou, brilantní virtuozitou ve stylu Lynna Harrella. Prodchl vážnou, ušlechtilou, volnou větu bohatým tónem navozujícím pocit temně se lesknoucí rozžhavené lávy a blýskl se smělým tempem následujícího Allegra. (orchestr:) …zvuk smyčců hladký jako hedvábí. Opravdový zápal…“ Soubor/interpret: | Jan Škrdlík – violoncello, Brněnští komorní sólisté | Typ akce: | koncert | Recenzováno: | J.Chr.Bach – Koncert c moll, Jan Zach, Roger Boutry, Edvard Grieg | Místo akce: | Miami, USA, Florida | Datum akce: | 2. 10. 2005 | Kde vyšla kritika: | The Miami Herald | Autor kritiky: | Lawrence Budmen | Datum kritiky: | 6. 10. 2005 | Originál článku byl psán: | anglicky |
Všechny podrobnosti Tzn. Plný text v češtině Originální text Nahoru Na tuto akci vyšlo více kritik – viz předcházející„…Škrdlík se svým violoncellem způsobil opravdovou senzaci… …druhá věta… …zanechala nezapomenutelný dojem a v emotivní Škrdlíkově interpretaci si okamžitě podmanila srdce posluchačů. Toto dílo je bezpochyby jedním z triumfů souboru…“ Soubor/interpret: | Jan Škrdlík – violoncello, Brněnští komorní sólisté | Typ akce: | koncert | Recenzováno: | J.Chr.Bach – Koncert c moll, Jan Zach, Roger Boutry, Edvard Grieg | Místo akce: | Miami, USA, Florida | Datum akce: | 2. 10. 2005 | Kde vyšla kritika: | El Nuevo Herald | Autor kritiky: | Daniel Fernández | Datum kritiky: | 5. 10. 2005 | Originál článku byl psán: | španělsky |
Všechny podrobnosti Tzn. Plný text v češtině Originální text Anglický překlad Nahoru„Skutečným festivalovým výkonem byl sólový recitál brněnského violoncellisty Jana Škrdlíka… …zazářil mj. osobitým pojetím Bachovy 3. suity… Vrcholem solorecitálu bylo skvělé provedení Kodályho Sonáty…“ Soubor/interpret: | Jan Škrdlík – violoncello | Typ akce: | koncert | Recenzováno: | Bach, Kodály, Drude, Matys, Hejnar | Místo akce: | Kroměříž, Česká republika | Datum akce: | 22. 6. 2005 | Kde vyšla kritika: | Opus musicum 4/05 | Autor kritiky: | Jan Grossmann | Datum kritiky: | 14. 9. 2005 | Originál článku byl psán: | česky |
Všechny podrobnosti Tzn. Plný text v češtině Anglický překlad Poznámka: Celý článek je příliš dlouhý, prosím vyhledejte si zbylý text v Opus musicum/IV/05. nebo na internetu. Verze na internetu a v časopise má nepatrné odchylky. Nahoru Na tuto akci vyšlo více kritik – viz předcházející„…skutečně festivalový sólovýkon brněnského violoncellisty Jana Škrdlíka… …zazářil mj. osobitým a naprosto unikátním pojetím Bachovy 3. suity… …vrcholem solorecitálu bylo skvělé provedení Kodályho Sonáty…“ Soubor/interpret: | Jan Škrdlík – violoncello | Typ akce: | koncert | Recenzováno: | Bach, Kodály, Drude, Matys, Hejnar | Místo akce: | Kroměříž, Česká republika | Datum akce: | 22. 6. 2005 | Kde vyšla kritika: | Composer, USA-Bulletin Of American Composers | Autor kritiky: | Jan Grossmann | Datum kritiky: | 14. 9. 2005 | Originál článku byl psán: | anglicky |
Všechny podrobnosti Tzn. Plný text v češtině Originální text Poznámka: Celý článek je příliš dlouhý, prosím vyhledejte si kompletní text na internetu. Jedná se o podobný článek jako v Opus musicum. Oba články – americký a český se ale liší v některých důrazech. Nahoru Na tuto akci vyšlo více kritik – viz předcházející„…v mimoriadnom predvedení sólistu Jana Škrdlíka sa dielo páčilo aj širšiemu publiku… …interpretačným vrcholom festivalu bol violoncelista intenzívneho a objavného výrazu Jan Škrdlík… …v Bachovi sa ukázal ako invenčný interpret s novým pohľadom na staré dobyté územia. Jeho virtuozita a znalosti, citovosť a vášeň sa prejavili v obtiažnej Sonáte pre violoncelo sólo od Kódalyho…“ Soubor/interpret: | Jan Škrdlík – violoncello | Typ akce: | koncert | Recenzováno: | Bach, Kodály, Drude, Matys, Hejnar | Místo akce: | Kroměříž, Česká republika | Datum akce: | 22. 6. 2005 | Kde vyšla kritika: | Hudobný život, Bratislava | Autor kritiky: | Elena Letňanová | Datum kritiky: | červenec 2005 | Originál článku byl psán: | slovensky |
Všechny podrobnosti Tzn. Plný text ve slovenštině Anglický překlad Poznámka: Celý článek je příliš dlouhý, prosím vyhledejte si kompletní text na internetu. Tento článek i oba předcházející jsou reakcí na stejnou akci. Nahoru„Jeho nahrávky jsou tedy obohaceny psychologicky působivým fondem více než třistaletého fyzikálně-estetického interpretačního vývoje. Hudbu Bacha či Myslivečka v jeho provedení vnímáme tedy stejně tak barevně, dynamicky a výrazově bohatou a životnou jako díla Leoše Janáčka či Miloše Štědroně.“ Soubor/interpret: | Jan Škrdlík – violoncello | Typ akce: | CD | Recenzováno: | Mysliveček, Suk, Janáček, Štědroň | Místo akce: | Brno, Česká republika | Datum akce: | 2004 | Kde vyšla kritika: | Rozhlas | Autor kritiky: | Rafael Brom | Datum kritiky: | 14. 6. 2004 | Originál článku byl psán: | česky |
Všechny podrobnosti Tzn. Plný text v češtině Anglický překlad Nahoru„Muzikantské nadšenectví ještě žije a má nápady a kvalitu… …uspokojení dramaturgických nároků jde ruku v ruce s poctivě nastudovanými díly…“ Soubor/interpret: | Jan Škrdlík – violoncello, Brněnští komorní sólisté | Typ akce: | CD | Recenzováno: | Mysliveček, Suk, Janáček, Štědroň | Místo akce: | Brno, Česká republika | Datum akce: | 2004 | Kde vyšla kritika: | Harmonie 11/2004 | Autor kritiky: | Vlasta Reittererová | Datum kritiky: | 28. 11. 2004 | Originál článku byl psán: | česky |
Všechny podrobnosti Tzn. Plný text v češtině Anglický překlad Poznámka: CD obdrželo v Harmonii 11/2004 také nejvyšší možné bodování „Tip Harmonie“ 6 ze 6 bodů a bylo vybráno do rubriky „Tip šéfredaktora“. Nahoru„Vyvážená průzračnost 1. věty Allegro con Brio byla provedena třemi hráči na smyčcové nástroje kultivovaně s precisními nasazeními a pauzami i decentně přiměřeným vedením a zdůrazněním hlasů… …cellista Jan Škrdlík se suitou G dur BWV 1007 dokázal nejen to, že zvládá spletitě obtížnou techniku, ale i to, že Bach může získat naprosto romantické rysy… …vtiskl dílu osobní pečeť. Podařilo se mu vynikajícím způsobem, že polyfonie se rozezvučela jen na jednom melodickém nástroji… …Technicky nejvyšší stránky předvedlo trio vrcholnou, rytmicky vypointovanou hrou ve 3. větě Molto vivace.“ Soubor/interpret: | Smyčcové trio Gideon, Pavel Wallinger – housle, Karel Plocek – viola, Jan Škrdlík – violoncello | Typ akce: | koncert | Recenzováno: | Beethoven, Bach, Haydn, Martinu, Klein | Místo akce: | Weiden, Německo | Datum akce: | 30. 3. 2003 | Kde vyšla kritika: | Der neue Tag Weiden | Autor kritiky: | Christiane Zeigler | Datum kritiky: | 1. 4. 2003 | Originál článku byl psán: | německy |
Všechny podrobnosti Tzn. Plný text v češtině Originální text Anglický překlad Poznámka: Soubor přijal jméno „Smyčcové trio Gideon“ až o něco později, než byla vydána tato kritika. Nahoru„Obdivuji tuto nahrávku pro její klid, koncentraci, pokoru a současně naléhavost s níž neustále v dynamickém proudu meditace pokračuje… …Zachycuje vrcholný výkon violoncellisty a vytříbený interpretační názor a řád.“ Soubor/interpret: | Jan Škrdlík – violoncello | Typ akce: | CD | Recenzováno: | Johann Sebastian Bach Suita I, III, V | Místo akce: | Brno, Česká republika | Datum akce: | 2002 | Kde vyšla kritika: | Opus musicum 2/2003 | Autor kritiky: | Miloš Štědroň | Datum kritiky: | 28. 4. 2003 | Originál článku byl psán: | česky |
Všechny podrobnosti Tzn. Plný text v češtině Anglický překlad Nahoru Na tuto akci vyšlo více kritik – viz předcházející„…nejen zajímavé, ale skutečně nevšední… …otevírá nám jeho pohled pozoruhodný svět barokních reálií…“ Soubor/interpret: | Jan Škrdlík – violoncello | Typ akce: | CD | Recenzováno: | Johann Sebastian Bach Suita I, III, V | Místo akce: | Praha, Česká republika | Datum akce: | 2002 | Kde vyšla kritika: | Rozhlas | Autor kritiky: | Rafael Brom | Datum kritiky: | 27. 1. 2003 | Originál článku byl psán: | česky |
Všechny podrobnosti Tzn. Plný text v češtině Anglický překlad Nahoru„…I v nejobtížnějších úsecích sólista zvládá všechna úskalí s naprostou samozřejmostí a na prvním místě zůstává hudební sdělení. Obsahově i technicky stojí interpret na výši a tak Kodályova sonáta znamená pro milovníky violoncellové hry doslova lahůdku.“ Soubor/interpret: | Jan Škrdlík – violoncello, Renata Ardaševová – piano | Typ akce: | CD | Recenzováno: | Janáček, Martinů, Kodály | Místo akce: | Ostrava, Česká republika | Datum akce: | 1998 | Kde vyšla kritika: | Hudební rozhledy 4/1999 | Autor kritiky: | Ludmila Vlková | Datum kritiky: | 1. 4. 1999 | Originál článku byl psán: | česky |
Všechny podrobnosti Tzn. Plný text v češtině Anglický překlad Nahoru Na tuto akci vyšlo více kritik – viz předcházející„Jeho ušlechtilý tón a kvalitní technická připravenost prolínají všechny tři skladby CD… …náročný program předkládá Jan Škrdlík s vyzrálostí i s muzikalitou… …Sólová sonáta Zoltána Kodályho je ideální příležitostí právě pro hráče typu Jana Škrdlíka… …stvrzuje jeho kvality, možnosti a perspektivy.“ Soubor/interpret: | Jan Škrdlík – violoncello, Renata Ardaševová – piano | Typ akce: | CD | Recenzováno: | Janáček, Martinů, Kodály | Místo akce: | Ostrava, Česká republika | Datum akce: | 1998 | Kde vyšla kritika: | Harmonie 11/1999 | Autor kritiky: | Eva Vítová | Datum kritiky: | 1. 11. 1999 | Originál článku byl psán: | česky |
Všechny podrobnosti Tzn. Plný text v češtině Anglický překlad Nahoru Na tuto akci vyšlo více kritik – viz předcházející„…vyznačuje se nejen entusiasmem hudebního mladí, ale neobyčejnou vyzrálostí projevu. Souhra obou instrumentalistů je výtečná, ve všech skladbách je zřejmý výborný rytmus se smyslem pro zvukovou barvu a muzikálnost.“ Soubor/interpret: | Jan Škrdlík – violoncello, Renata Ardaševová – piano | Typ akce: | CD | Recenzováno: | Janáček, Martinů, Kodály | Místo akce: | Ostrava, Česká republika | Datum akce: | 1998 | Kde vyšla kritika: | Týdeník Rozhlas | Autor kritiky: | Eva Šlapanská | Datum kritiky: | 21. 6. 1999 | Originál článku byl psán: | česky |
Všechny podrobnosti Tzn. Plný text v češtině Anglický překlad Nahoru„…snímky, Miroslava Petráše a Jana Škrdlíka… …hodně akcentují folkloristické názvuky… …mají svou tvář a linku…“ Soubor/interpret: | Jan Škrdlík, Jiří Bárta, Miroslav Petráš – violoncello | Typ akce: | CD | Recenzováno: | Zoltán Kodály | Místo akce: | Ostrava, Česká republika | Datum akce: | 27. 11. 1998 | Kde vyšla kritika: | Harmonie 11/2003 | Autor kritiky: | Jindřich Bálek | Datum kritiky: | 7. 11. 2003 | Originál článku byl psán: | česky |
Všechny podrobnosti Tzn. Plný text v češtině Anglický překlad Poznámka: Článek je obsažnější, je recenzí CD Jiřího Bárty. Celý k dispozici v časopisu Harmonie 11/2003. Nahoru„…bezkonkurenčně krásné provedení Třetí sonáty Bohuslava Martinů… …všechny znaky interpretační dokonalosti… …Oba se tu na svých nástrojích nejen krásně rozezpívali, ale dokázali skladbu realizovat i s nesmírně bohatými barvami a přesným vystižením střídavých nálad… …jakoby neexistují žádné technické problémy…“ Soubor/interpret: | Jan Škrdlík – violoncello, Renata Ardaševová – klavír | Typ akce: | koncert | Recenzováno: | Leoš Janáček, Bohuslav Martinů, Cézar Franck | Místo akce: | Plzeň, Česká republika | Datum akce: | 5. 2. 1998 | Kde vyšla kritika: | Plzeňský deník | Autor kritiky: | jf | Datum kritiky: | 20. 2. 1998 | Originál článku byl psán: | česky |
Všechny podrobnosti Tzn. Plný text v češtině Anglický překlad
!!!CELLO.CZ – již 35 let ve službách krásné hudby!!!
| |