Objednat na: skrdlik@cello.cz (300Kč + poštovné)
JOHANN SEBASTIAN BACH I. suita G dur pro violoncello sólo, BWV 1007 Preludium: Allemande: Courante: Sarabanda: Menuett I. a II.: Gigue: Jan Škrdlík – violoncello // Chrám Řádu Nejmenších bratří, Vranov u Brna, 17.3.1997 JOHANN SEBASTIAN BACH II. suita d moll pro violoncello sólo, BWV 1008 Preludium: Allemande: Courante: Sarabanda: Menuett I. a II.: Gigue: Jan Škrdlík – violoncello // Bývalý Benediktinský klášter, Bursfelde, Německo, 26. a 27.9.2007 JOHANN SEBASTIAN BACH III. suita C dur pro violoncello sólo, BWV 1009 Preludium: Allemande: Courante: Sarabanda: Bourée I. a II.: Gigue: Jan Škrdlík – violoncello // Bývalý Benediktinský klášter, Bursfelde, Německo, 25. a 26.6.2013 JOHANN SEBASTIAN BACH IV. suita Es dur pro violoncello sólo, BWV 1010 Preludium: Allemande: Courante: Sarabanda: Bourée I. a II.: Gigue: Jan Škrdlík – violoncello // Bývalý Benediktinský klášter, Bursfelde, Německo, 17. až 19.8.2009 (Preludium: 26.6.2013)
|
Historie Bachových Suit • Má cesta k Bachovým Suitám • Suita č. 1 • Suita č. 2 • Suita č. 3 • Suita č. 4 • Suita č. 5 • Suita č. 6 Šest violoncellových Suit, jejichž zvukový záznam je obsažen na obou CD tohoto alba, napsal Johann Sebastian Bach v letech 1717 až 1723 pro Christiana Ferdinanda Abela, svého kolegu v köthenské kapele, hráče na violu da gamba, který se rozhodl naučit se také hře na violoncello. Za účelem zvyšování technické úrovně byly Suity koncipovány ve stylu dnešních etud – od nejjednodušší po nejnáročnější. Tato vlastnost jinak geniálních kompozic byla pro následující generace hudebníků natolik matoucí, že notový materiál dlouho považovali pouze za jakási technická cvičení. Trvalo dlouho, než se hudebnímu světu zjevila skutečná hloubka Suit přesto, že se jim například už v roce 1852 Robert Schumann pokoušel prorazit cestu na koncertní pódia zkomponováním klavírního doprovodu. V roce 1889 se dostávají do rukou španělskému virtuózovi Pablu Casalsovi. Fascinují ho natolik, že jejich intenzivnímu studiu věnuje plných neuvěřitelných 12 let! V roce 1901 s nimi poprvé veřejně vystoupí v Barceloně a postupně jim prorazí cestu na světová pódia. Dnes jsou Suity ceněny jako díla vrcholné violoncellové literatury. Já osobně jsem cestu do hlubin Bachových Suit nastoupil už v dětství. Můj učitel violoncella na základním stupni Miroslav Doležil byl žákem Bohuše Herana, který byl sám velikým ctitelem a horlivým interpretem Bacha. V době, kdy Casalsovy nahrávky byly stále ještě pokládány za jakýsi vrchol, dospěl k trochu jinému ideálu jejich provádění, a aby mi zprostředkoval své pojetí, daroval mi podomácku přetočené magnetofonové kazety s nahrávkami Pabla Casalse a Jánose Starkera. Cíl byl jasný: měl jsem se vlastním poslechem a porovnáváním přesvědčit, že Casalsovy nahrávky jsou již zastaralé a přiklonit se k modernějšímu pojetí. Výsledek byl však zcela opačný. Zatímco nahrávky Casalsovy mě uchvátily svou vroucností a fantazií, druhá kazeta na mou pubertální duši zapůsobila jako chladná a bez citu a odložil jsem ji. Jednou má starší sestra objevila onu kazetu s Casalsem, a protože se domnívala, že je na ní natočena má vlastní hra, sdělila mi: „Toho Bacha hraješ dobře, ale falešně…“ Přestože jsem se po absolvování základní školy stále ještě nerozhodl pro profesionální dráhu a byl jsem činný souběžně s gymnaziálními studii spíše v rámci místní folkové scény, Bachovy Suity jsem doma občas cvičíval. Na jednom folkovém koncertě, kde jsem se objevil s violoncellem, jsem byl požádán, abych něco zahrál. Spustil jsem to, co mi bylo nejbližší – Bachovu Suitu G dur. Zájem a úspěch, který tato skladba vzbudila mezi (jinak vážnou hudbou zcela nedotčenými) vrstevníky, byly pro mě tak překvapující a zásadní, že to bylo posledním impulzem k mému přihlášení se na konzervatoř, což jsem ještě pár let předtím odmítal. Bylo mi sedmnáct. Později v době po ukončení studií jsem zařazoval Bachovy Suity do svých sólových koncertů pokaždé, když to okolnosti jen trochu dovolovaly. Nepokouším se pátrat po počtu těchto svých provedení (budou jich spíše stovky než desítky), jedno z nich pro mne bylo ale obzvlášť důležité. Jednalo se o koncert s německou cembalistkou Barbarou Marií Willi v roce 1995, kde jsem uvedl v rámci programu Suitu G dur a kde se objevil Prof. Dr. Jürgen Costede, ředitel Deutsche Musikinstrumentenstiftung, göttingenské organizace pro staré nástroje, výrazná osobnost s neobyčejným citem pro smyčcové nástroje a jejich audiozáznam. Můj výkon jej zaujal a on po nějaké době pojal myšlenku natočit se mnou Suitu, kterou slyšel na koncertě. Nahrávání se uskutečnilo v roce 1997 v kostele Řádu Paulánů ve Vranově u Brna s použitím mého nástroje z dílny Adama Emanuela Homolky (Anno 1842 op. 20). Tato nahrávka nezůstala osamocená; během pár let vykrystalizovala myšlenka natočit se mnou více Suit a každou z nich interpretovat na jiném místě a na jiný nástroj. Tak vznikla v roce 2000 nahrávka Suity c moll v románském kostele Bursfeldského kláštera v Německu na nástroj Vincenzo Trusiano Panormo (fecit/Anno 1774/Armi di Palermo) a jako třetí byl v následujícím roce pořízen snímek Suity C dur v Santiniho kostele na Zelené hoře ve Žďáru nad Sázavou na nástroj Carlo Tononi Bolognese (Fece in Venezia l'A: 1728). Oba tyto poslední dva nástroje byly zapůjčeny z majetku Deutsche Musikinstrumentenstiftung. V roce 2002 byly nahrávky zkompletovány a vydány vydavatelstvím Gnosis. Ohlas, který přineslo CD Bachových Suit a fakt, že vyprodání prvního vydání si vyžádalo vydání druhé, které se rovněž zcela vyprodalo, nás povzbudil v myšlence pokračovat v nahrávání zbývajících tří Suit. Prof. Costede si pro pokračování vybral akustiku kláštera v Bursfelde, která mu vyhovovala nejvíce nejen tím, že je relativně blízko jeho domu v Göttingenu. Velkorysou pohostinnost pana Jürgena Costedeho a jeho manželky Sabiny v jejich domě cítím jako důležitou součást celkové atmosféry a tím i nahrávek. Pro větší přehlednost pojednám o jednotlivých nahrávkách ne podle data jejich natočení, ale podle katalogového čísla každé Suity od první po šestou. Nebudu už dále zmiňovat, že všechny nástroje, kromě violoncella Adama Emanuela Homolky (použitého pro Suitu G dur, BWV 1007), byly zapůjčeny z inventáře Deutsche Musikinstrumentenstiftung. ______________________________________________________________________________________________________________________________________________
SUITA č. 2 D MOLL, BWV 1008 ↑ zpět nahoru ↑ SUITA č. 3 C DUR, BWV 1009 ↑ zpět nahoru ↑ SUITA č. 4 ES DUR, BWV 1010 ↑ zpět nahoru ↑ SUITA č. 5 C MOLL, BWV 1011 ↑ zpět nahoru ↑ SUITA č. 6 D DUR, BWV 1012 ↑ zpět nahoru ↑ Jan Škrdlík
|